Ministerstva získají větší dohled nad státními podniky

27.07.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. července (ČTK) - Ministerstva získají větší dohled nad státními podniky. Převod pozemků pod krajskými a obecními silnicemi má být snadnější. Počítá s tím novela zákona o státním podniku, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman. ČTK o tom informoval prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.

Novela zavádí například konkurenční doložky pro generální ředitele těchto firem a vymezuje pravomoci a kompetence dozorčích rad. Změna zákona se týká například České pošty, Lesů ČR či Řízení letového provozu.

Norma má podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) rovněž přesněji vymezit pravidla pro hospodaření podniku s majetkem státu a vymezit odpovědnost ředitelů, jejich zástupců a členů dozorčích rad státních podniků. Má také omezit korupční rizika při nakládání s nepotřebným majetkem státních podniků. Změna zákona vychází především ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu.

Novela počítá se zákazem konkurence pro ředitele, jeho zástupce a pro členy dozorčí rady státního podniku. Opatření má zabránit tomu, aby podnikali ve stejném předmětu činnosti jako státní firma. Nebudou moci působit v orgánech jiné firmy se stejným nebo podobným předmětem podnikání nebo se na jejich podnikání podílet. Výjimkou bude vlastnictví akcií z kuponové privatizace.

Ministerstva mají také více kontrolovat, jak státní firmy se svým majetkem nakládají, a určovat, jaký majetek nemohou bez souhlasu zakladatele prodat. Státní instituce bude povinna prodávaný majetek nejprve nabídnout na portál veřejné správy a teprve potom Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Novela má také umožnit státním podnikům převádět krajům a obcím bezúplatně pozemky, na nichž se nacházejí pozemní komunikace II. a III. třídy. Územně samosprávný celek o to bude muset požádat a bude s tím muset souhlasit zakladatel státního pozemku. Podle vlády to má napravit současný stav, kdy se samosprávám převedly komunikace, ale už nikoli pozemky pod nimi, které tak zůstaly státu. Pokud chce dnes kraj nebo obec žádat na opravy silnic o dotace Evropské unie nebo Státního fondu dopravní infrastruktury, musí pozemky pod komunikacemi vlastnit.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK