Babiš je zdrženlivý k pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

18.01.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Olomouc 18. ledna (ČTK) - Ministr financí Andrej Babiš (ANO) se zatím staví zdrženlivě k myšlence, že by vláda finančně pomohla krajům pokrýt růst mezd řidičů linkových autobusů, na kterém se dohodla s odbory. Babiš dnes ČTK v Olomouci řekl, že momentálně na to peníze v rozpočtu nemá, nebrání se ale diskusi. Pomoci krajům je nakloněn premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), problém příští týden předloží koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

\"Pan premiér je s tím vždy rychle hotový. Ale já momentálně peníze v rozpočtu na to nemám. Pokud pan premiér najde v nějaké kapitole peníze, tak ať mi řekne, kde to je,\" uvedl Babiš. Ministr zatím nemá k dispozici kalkulaci částky potřebné na zvýšení platů řidičů linkových autobusů.

Babiš podotkl že, že kraje loni díky lepšímu výběru daní dostaly navíc sedm či osm miliard korun. \"Nás ty kraje stojí deset miliard korun na provozu, 166 miliard korun tam teče, takže ať se podívají hlavně do svých rozpočtů,\" míní Babiš.

Krajské samosprávy by podle ministra měly s dopravci uzavírat takové smlouvy, aby se peníze dostaly skutečně k řidičům. \"Zdravotnictví také dostává stále víc peněz, přitom ty peníze nepřijdou k lidem. Stejné je to tady. Přepravci musí zaplatit řidiče,\" upozornil Babiš. \"Pokud se mnou někdo chce o tom (financování růstu platů řidičů linkových autobusů) mluvit, tak počítám, že mě osloví a ukáže mi čísla. Můžeme se o tom bavit,\" dodal.

Premiér dnes po jednání s hejtmany prohlásil, že ministerstvo pro místní rozvoj poskytne krajům metodickou pomoc, jak mají legislativně zapracovat zvýšení peněz do smluv s dopravci. Asociace krajů vytvoří vzorové smlouvy, aby se vedení regionů v budoucnu vyhnula právním problémům. Kraje pak mají vládě poskytnout do poloviny února propočty nákladů, které budou muset v souvislosti se zvýšením mezd vynaložit.

Dříve Asociace krajů orientačně vyčíslila, že zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení si může vyžádat náklady až 1,2 miliardy korun, což je suma za všechny kraje včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

Kraje potřebují garantovat zvýšení mezd do konce ledna, aby řidiči změnu pocítili již v únorových mzdách.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Loni vláda nařízením rozhodla o růstu mezd zhruba o třetinu od letošního ledna ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč, nově byl zaveden příplatek 6,60 koruny za hodinu za práci v náročném prostředí.

Podle Svazu dopravy se průměrné mzdy šoférů linkových autobusů loni pohybovaly v rozmezí 22.000 až 23.000 korun hrubého. Tyto částky byly ale podle odborářů dosaženy při započítání velkého počtu přesčasů. O něco vyšší platy uvádí Český statistický úřad,

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK