Crowdfunding: jen přes HitHit se v roce 2016 investovalo 39 miliónů. Jak uspět se svým projektem?

01.02.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Crowdfundingové financování projektů v České republice roste. V minulém roce se vybralo celkem 60 milionů, více než polovinu z toho vybral portál HitHit. Co všechno ovlivňuje úspěšnost vybírání peněz na projekty a jak nejlépe vytvořit svůj vlastní projekt?

Crowdfunding se stal jedním z velmi oblíbených způsobů investování především soukromých projektů. Přes crowdfunding se získávají většinou peníze na projekty, které nejsou zajímavé pro bankovní a nebankovní instituce. To ale neznamená, že když banka nevidí v projektu peníze, tak že projekt nebude zajímavý už jen tak sám o sobě. Asi taková je zhruba myšlenka za vznikem platforem, které se zabývají financováním malých i větších většinou soukromých projektů.

Crowdfunding je částí tzv. sdílené ekonomiky, která v posledních letech neustále roste. Samotná myšlenka vznikla v USA před několika lety. Už v devadesátých letech se používala tato metoda získávání financí pro kreativní projekty v hudbě nebo ve filmu. Hlavní nástup crowdfundingových financí ale přišel samozřejmě s internetem. V roce 2008 vznikl IndieGoGo, nejznámější a největší současný světový crowdfundingový portál Kickstarter vznikl v roce 2009. A od té doby tato niche ve financování neustále roste.

Trošku nakopávacích statistik:

  • Kickstarter zatím za celou dobu své existence podpořil téměř 120 tisíc projektů a to za 2,8 miliardy dolarů.
  • Pouze 1/3 projektů je většinou úspěšná, 2/3 projektů nedosáhnou na svou cílovou částku a nejsou realizovány.
  • Nejvíce se žádá o podporu projektů z oblasti filmu a videa, zároveň ale tato oblast patří mezi ty méně úspěšné pro výběr cílové částky.
  • Nejčastěji jsou splněny koncové hodnoty u projektů z oblasti hudby, divadla, tance a komiksů. V těchto oblastech uspěje zhruba každý druhý projekt.
  • Mezi nejméně úspěšné oblasti při získávání finančních prostředků patří jídlo, věda a technika, móda nebo novinařina,
  • Díky existenci financování přes Kickstarter bylo vytvořeno zhruba 30 000 pracovních míst.

Crowdfunding u nás

I v Česku crowdfundingové financování roste, z naprosto neznámého způsobu získávání financí se během několika let stal významný zdroj pro soukromé projekty všeho možného. Během roku 2016 se vybralo zhruba 60 miliónů korun na sdílené investování. Mezi české nejznámější crowdfundingové platformy patří HitHit (v roce 2016 rozdal 39 milionů) nebo Startovač (18 milionů). Stále ale vznikají nové a nové platformy a trh takto nabízených i poptávaných investic neustále roste. V roce 2015 se tímto způsobem investovalo do projektů zhruba 46 milionů, v roce 2014 pak zhruba polovina této částky. Segment sdíleného soukromého financování tak za poslední dva roky roste v několika desítkách procent. Mezi nejznámější české projekty patří například putování Trabantem napříč Tichomořím, projekt internetové televize plné rozhovorů DVTV nebo hudební festival United Island.

Nenápadné detaily, které ovlivňují úspěšnost projektů na Kickstarter:

Pro úspěšné projekty je samozřejmostí velmi dobře zpracovaný projekt tak, aby byl zajímavý pro širokou veřejnost. Videa, fotky, zajímavé výstupy, to vše pomáhá projektu být úspěšným ve výběru peněz. Například video pravděpodobnost úspěšnosti projektu zvyšuje na dvojnásobek, úspěšný projekt obsahuje většinou video délky 2 – 4 minuty. Úspěšnější jsou také projekty, které mají kratší dobu pro výběr peněz. Je to sice jen o pár procent, ale i tak je větší šance na úspěch (konkrétně o 6 procentních bodů více) při projektech, které vybírají peníze pouze 30 dní.

Záleží na velikosti Facebooku. Kickstarer umožňuje propojení s FB, a čím víc vy sami svůj projekt sdílíte velkému množství lidí, tím větší šance na úspěch. Empirická zkušenost ukazuje, že 10 přátel na FB průměrně znamená 9% úspěšnost, 100 přátel 20% a 1000 přátel 40%. Čím víc přátel, tím větší šance na vybrání cílové částky. 

Lidé jsou nejaktivnější na Kickstarteru během května, srpna, října a listopadu, nejčastěji na projekty přispívají během úterý, středy a čtvrtka. To ale neznamená, že projekt spuštěný v tomto období bude úspěšný, jen to znamená největší aktivitu uživatelů. 

Nejvíce úspěšných projektů bývá totiž spuštěno během první poloviny roku, konkrétně v lednu a únoru, poté úspěšnost klesá až na polovinu během letních měsíců. Stejně tak záleží i na dni, nejvíce úspěšných projektů bývá zveřejněno ve středu, nejméně v neděli. Nejlépe, když projekt zveřejníte kolem poledne, mezi 12 a 2 hodinou odpolední.

3 dny. Přesně tak dlouho trvá průměrnému úspěšnému projektu získat cílovou částku. Delší název projektu dává větší šanci na úspěch při výběru peněz. Pravděpodobnost úspěchu také zvyšuje částečně používání originálních názvů produktu. 

Jak tedy založit úspěšný crowdfundingový projekt a vybrat co nejvíce peněz, ať už na českých nebo světových platformách? Řádně si projekt připravte a popište, dejte mu obsažný a podrobný název, vymyslete si vlastní jméno pro svůj produkt, natočte o tom 3minutové video. A nejlépe, pokud vaším zájmem bude například divadlo nebo hudba. Projekt pak uveřejněte nejlépe během zimy a jara, od ledna do dubna, v úterý nebo ve středu v poledne. Propagujte svůj projekt na sociálních sítích, hlavně během prvních tří dnů.

Autor článku

Hana Bartušková


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU