Odbory budou rozhodovat o stávce, zatím spokojeny nejsou

21.02.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. února (ČTK) - Předsednictvo Odborového sdružení dopravy (OSD) bude ve středu rozhodovat o případné stávce kvůli nízkým mzdám řidičů linkových autobusů. Zatím zástupci šoférů s navyšováním mezd v lednových výplatách spokojeni nejsou. ČTK to dnes řekl předseda OSD Luboš Pomajbík. O případném protestu ale rozhodnuto není, ještě během dneška dostanou další šoféři mzdové výměry.

\"Zjišťujeme, že k navýšení mezd v podstatě nikde nedochází, že se v podstatě upravily na minimum 98,10 Kč za hodinu a že se mzdy zvyšují především o odměnu za čekání a příplatek za ztížené pracovní prostředí,\" uvedl Pomajbík. Na druhou stranu i Ústecký a Jihomoravský kraj, které jsou označovány za nejproblematičtější, mají podle něj snahu situaci řešit.

Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. Zvýšení platů se tak podle odborů týká jen šoférů pracující v nejhůře platících firmách. U ostatních dopravců, kde pomocí kolektivního vyjednávání mají dojednané lepší pracovní podmínky, se lednové zvyšování mezd příliš nedotklo, uvedl Pomajbík.

Rovněž nejsou uzavřeny dodatky ke smlouvám mezi kraji a autobusovými dopravci, na jejichž základě mají šoféři dostat přidáno. Platby jsou řešeny zálohově, případně navýšení mezd vyplácí zaměstnavatelé ze svých peněz.

Podle Pomajbíka by měly být peníze, které kraje dopravcům posílají, účelově vyčleněny na mzdy. Zároveň by mělo jít o veřejnou informaci, kolik kraje jednotlivým dopravcům vyplácí, aby si zaměstnanci mohli ověřit, že zaměstnavatel mezi ně tyto peníze skutečně rozdělil. Na to se zaměří inspekce práce, která bude cestu veřejných peněz na mzdy šoférům v nejbližších týdnech kontrolovat, uvedl v pondělí po jednání vlády s kraji premiér Bohuslav Sobotka.

Současné problémy se mzdami šoférů oživily podle Asociace krajů ČR diskusi o zakládání nových dopravních společností, které by patřily krajům. Tuto iniciativu odbory podle Pomajbíka vítají. Nové podniky by při nynějším nedostatku šoférů musely oslovit řidiče soukromých firem a nabídnout jim lepší pracovní a mzdové podmínky, dodal Pomajbík.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK