Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se loni v ČR spotřebovalo zhruba 5,61 miliardy litrů nafty (4,7 milionu tun) nafty a 2,13 miliardy litrů benzinu (1,6 milionu tun).
Václav Loula z (ČAPPO) ČTK řekl, že hlavním důvodem zvýšené poptávky po benzinu i naftě byla jejich příznivá cena a růst ekonomiky. Loni v březnu se ceny pohonných hmot v ČR dostaly na nejnižší úroveň od jara 2009. Podle dat společnosti CCS, která ceny sleduje, byl litr nafty v průměru k mání pod 25 korunami, benzin Natural 95 za méně než 26,50 Kč.
Česká ekonomika sice loni podle Českého statistického úřadu zpomalila růst na polovinu, i tak ale stoupla o 2,3 procenta. „Váha ceny paliva na rozhodování zákazníka k nákupu je 65 procent,“ podotkl Loula. Nyní se nafta prodává průměrně za 30,56 Kč, Natural 95 za 31,34 Kč.
Podle aktuálních dat ministerstva průmyslu a obchodu bylo na konci loňského roku v Česku asi 3900 veřejně přístupných benzinových pump. Česká republika v evropském kontextu dlouhodobě vede v ukazatelích počtu obyvatel na jednu veřejnou čerpací stanici nebo v četnosti pump na dálnicích. Na konci roku 2016 jich bylo evidováno konkrétně 3 906, což tvoří více než polovinu (55,9 %) celkového počtu čerpacích stanic. Ostatní jsou neveřejné nebo čerpací stanice s vymezeným přístupem v areálech podniků. „Počet veřejně dostupných stanic se neustále zvyšuje. Oproti roku 2015 jich přibylo 62, což představuje nejvyšší meziroční růst za posledních 7 let,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.
Loula dnes připomněl, že v Česku loni meziročně výrazně vzrostl i prodej stlačeného zemního plynu (CNG) určeného pro dopravu. Český plynárenský svaz už na konci ledna oznámil, že spotřeba CNG pro dopravu se v Česku loni meziročně zvýšila o 36 procent na rekordních 59,4 milionu metrů krychlových. „I přes tento nárůst zůstávají dominantní pohonné hmoty vyráběné z ropy,“ dodal Loula. Za rostoucími čísly ohledně počtu čerpacích stanic stojí právě rostoucí spotřeba CNG. Čerpací stanice se totiž evidují dle vlastníků, takže v jedné lokalitě mohou být umístěny dvě čerpací stanice různých společností, byť jde zpravidla o jeden areál s jednou obsluhou. „Za rostoucím počtem veřejně dostupných stanic tak v řadě případů stojí i otevírání nových plnicích stanic CNG přidružených k již existujícím standardním čerpacím stanicím pohonných hmot jiných vlastníků,“ upozorňuje Damir Duraković s tím, že vzhledem k rostoucí oblibě CNG bude takových případů přibývat. Plnicích stanic CNG bylo ke konci roku 146, což znamená, že za poslední 3 roky přibylo v Česku téměř 100 CNG plniček.
V Česku podle plynařů jezdí v současné době zhruba 15.000 vozidel na CNG. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu je v Česku celkově registrováno kolem sedmi milionů vozidel. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí necelé dvě desetiny procenta.
Tabulka: Spotřeba benzinu a nafty v ČR v posledních letech (v tis. tun)
Rok | Benzin | Nafta |
---|---|---|
2010 | 1858 | 3980 |
2011 | 1791 | 4075 |
2012 | 1669 | 4058 |
2013 | 1570 | 4138 |
2014 | 1570 | 4337 |
2015 | 1577 | 4542 |
2016 | 1605 | 4733 |
Zdroj: ČTK, Axigon