Škoda Favorit vypadal na pořádný průšvih, vzpomíná jeho konstruktér

31.03.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Pamatuje si všechno. Nejen vozy, na jejichž vývoji se podílel, ale dokonce i jaké pořadové číslo dostal, když ve třinácti letech nastoupil jako učeň ve Škodovce.

Rozhovor s Petrem Hrdličkou vznikl v rámci příprav speciálního tištěného vydání Autobible, které vychází 31. března. Seženete ho v každé dobré trafice. Nebo si ho objednejte online!

button

Je mu dvaaosmdesát a pořád mu to pálí. Petr Hrdlička je otcem Škody Favorit, auta, které letos slaví třicetileté výročí. Nikdo jiný než on by projekt nového československého automobilu pravděpodobně nezvládl.

Klan Hrdličků, to je ve Škodě pojem. Rozebíral jste doma s otcem, tehdejším ředitelem automobilky, motory na součástky?

Otec měl pochopitelně velmi málo času na rodinu. Ale v období okupace, když ho z automobilky Němci vyhodili, se to změnilo. Byl doma a měl na mě čas. My jsme ale spolu řešili nejen auta. Byl to renesanční člověk, uměl anglicky, německy, francouzsky, krásně maloval… Hodně mě toho naučil.

Vzpomínáte si, jakým autem jste jako malý chlapec jezdil?

No samozřejmě. Služební Škodou 860 mého tatínka se šoférem. Mělo to už docela dobrý brzdy, jednou na pražském kulaťáku náš řidič prudce zabrzdil a já si o skleněnou přepážku mezi ním a posádkou rozbil nos. Ale moje vlastní první auto byla až bleděmodrá Octavia combi, tu jsem si koupil v roce 1968 v Tuzexu poté, co jsem pracoval ve Švýcarsku. Kombíky jsem vždycky miloval.

To už jsme ale hodně přeskočili. Průmyslovou školu jste dokončil v padesátých letech, pak jste rovnou zamířil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel?

Bylo těžké se tam dostat, tehdy se na škole rozdávaly takzvané umístěnky do zaměstnání a já jsem ji kvůli špatnému kádrovému posudku do ÚVMV nedostal. Nakonec se to ale podařilo. Ústav se mým životem táhne jako červená nit. Pracovala tam řada vynikajících chytrých lidí a když jsem po průmyslovce na rok do ústavu nastoupil, měl jsem tu čest se tam setkat například s karosářem Josefem Sodomkou, konstruktéry z továren Aero, Praga…

Celý článek čtěte na autobible.euro.cz.

Vydavatelství Mladá fronta, divize Euro vydává nový tištěný speciál Autobible. Magazín vychází v návaznosti na úspěch webu Autobible.cz, který patří do portfolia vydavatelství od září 2016.

Autobible vychází mimořádně na papíře ve speciální edici jako samostatně prodejná příloha týdeníku Euro. Magazín přináší na 100 stranách množství unikátního obsahu.

Speciál Autobible vychází 31. března 2017 v nákladu 25 tisíc kusů za cenu 49 Kč. Objednejte si ho online. Přijde vám rovnou do schránky a poštovné máte v ceně!

button

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU