Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor

17.08.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Ucházíme se o zaměstnání a standardně do něj při prvním kontaktu přikládáme životopis. Zdá se to jednoduché, ale jeho sepsání může být „oříšek“. Jak bychom ho měli sestavit, abychom postoupili nejméně do druhého kola konkurzu?

CV, čili curriculum vitae, latinsky běh života, čili životopis. Přikládá se k žádostem o zaměstnání, o granty nebo k článkům v odborných časopisech. Měl by obsahovat hlavní životní data, průběh vzdělání, zastávaná místa, případně i další údaje, které jsou pro instituci, kam CV posíláme, důležité. Při ucházení se o místo předchází osobnímu pohovoru právě zaslání CV. Aby vás na něj vůbec pozvali, musíte CV napsat správně.

Jak napsat správně životopis?

(zdroj: pixabay) 

Počítačová gramotnost a zbytečné ozdoby v CV

Vaše současná práce už vás moc nebaví, je čas na změnu. Žádný problém, nezaměstnanost je aktuálně nízká, pracovních míst se nabízí hodně. S počítačem byste si měli rozumět a základní ovládání textových programů se už dnes bere téměř jako samozřejmost. A CV vás může usvědčit z toho, že počítač v oblibě moc nemáte, a technicky špatně napsaný životopis vás může z výběrového řízení automaticky vyřadit

Sednete tedy k PC a vytvoříte životopis, který zašlete mailem potencionálnímu zaměstnavateli. Na co si ale při psaní dát pozor? Odborníci tvrdí, že pokud na sebe chcete upozornit nestandardními druhy písma a několika použitými barvami, povede se vám to, ale dopad nebude kladný. Doporučuje se střídmost.

Nejčastější chyby v životopise

  • Do CV neopisujte veškeré záznamy ze svého rodného listu, je to zbytečné a personalisty to nezajímá. Stačí tedy napsat datum narození a jistě už nemusíte zmiňovat věk. To stejné platí pro národnost a občanství.
  • Vyhněte se mlhavým a nicneříkajícím popisům, buďte pokud možno konkrétní. Když napíšete, že jste PR manager a dělali jste reklamní kampaně pro firmy, nic to neznamená. Pokud doplníte, že jste během let 2016 až 2016 úspěšně vymyslel kampaň na produkt XY pro firmu ABC, jsou to jasná fakta.
  • Když životopis ukládáte, nepojmenovávejte jej životopis, nebo CV.doc. Lepší je Jmeno. Prijmeni.doc, raději bez diakritiky. Ve firmě si ho pak jistě nespletou.
  • Přílišné detaily o průběhu kariéry jsou také zbytečné, stačí uvádět roky. Jen skutečně velké pracovní úspěchy můžete přiblížit měsícem i datem.
  • Dodržujte standardní formátování, pište stejnou velikostí a druhem písma i stejným odsazením od kraje. Pozor také na nesourodé řádkování, číslování nebo odrážky. Příliš dobře také nepůsobí velká mezera mezi jednotlivými odstavci, která vznikne dvojitým enterováním.

Foto, formát, pravopis, délka

I když máte hezkou portrétní fotografii v tiskovém rozlišení plochy billboardu, raději ji zmenšete. Mail, který má 10 megabajtů kvůli fotce, nemusí k příjemci dorazit, případně fotku vůbec neotevře. Fotku tedy zmenšete, aby měla nejvíc 200 kilobajtů. Určitě neposílejte neformální fotografie a dejte si pozor, co máte za fotky na sociálních sítích. Na to již mnoho zájemců doplatilo.

CV uložte ve standardním formátu, což je doc, docx, nebo rft. Opak může být považován nikoli za schopnost, ale spíše za nedostatečné počítačové schopnosti.


Čtěte také:


Pište bez chyb, několikrát si výsledné dílo zkontrolujte nejen kontrolou pravopisu v textovém editoru. To se skutečně vyplatí. Je zbytečné, abyste přišli o šanci na místo kvůli několika překlepům. Pamatujte na pravidlo, že víc očí víc vidí a klidně ho nechte ještě zkontrolovat někým jiným.

CV by nemělo také být příliš dlouhé, nejvíce dvě strany formátu A 4. Na internetu se nabízí mnoho šablon, které můžete k vyplnění údajů o sobě využít. Vyberte z nich podle povahy budoucího místa, serióznější bude životopis, kterým se ucházíte o místo ředitele společnosti, uvolněnější pak CV na práci kreativce. Předchozí zásady ale raději dodržte v obou případech.

(maj)

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU