Asociace: Nebankovní firmy loni poskytly o 5,4 pct více peněz

22.02.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. února (ČTK) - Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v roce 2017 poskytly klientům prostřednictvím leasingu, úvěrů a factoringu 163,3 miliardy Kč, což je o 5,4 procenta meziročně více. ČTK o tom dnes informovala ČLFA. O 5,1 procenta stouplo financování podnikatelských investic leasingem či úvěry, o 0,8 procenta financování domácností úvěry či spotřebitelským leasingem a o 15,4 procenta financování provozu firem factoringem.

\"Solidní růst byl stimulován zejména příznivým vývojem ve firemní sféře. Podstatný vliv na celkové výsledky měl i zvýšený zájem o financování osobních automobilů jak mezi podniky, tak mezi domácnostmi,\" komentoval výsledky předseda představenstva asociace Libor Bosák. ČLFA sdružuje 41 poskytovatelů leasingu, podnikatelských i spotřebitelských úvěrů a factoringu.

Z celkové částky bylo 132,09 miliardy určeno na financování firemních investic a provozu a 31,19 miliardy na financování zboží a služeb pro domácnosti. Spotřebitelské úvěry dosáhly objemu 27,33 miliardy korun, což představuje meziroční snížení o jedno procento. Proti tomu spotřebitelský leasing stoupl o 15,5 procenta na 3,86 miliardy korun.

Souhrnný objem obchodů v rámci spotřebitelských úvěrů byl rozložen mezi revolvingové úvěry (8,48 miliardy korun), neúčelové půjčky (5,93 miliardy) a financování hmotného majetku (12,92 miliardy).

Nejvíce kontraktů jako každoročně loni členové ČLFA uzavřeli na financování automobilů. Na silniční dopravní prostředky poskytli 92,99 miliardy korun, z toho 49,92 miliardy šlo na pořízení 120.440 nových osobních vozů. Prostřednictvím produktů členů asociace tak bylo financováno 44,3 procenta nových osobních aut prvně registrovaných v ČR. Objem peněz určených na pořízení nových osobních vozů meziročně vzrostl o 8,3 procenta a jejich počet o 6,6 procenta.

Stejně jako firmy si také domácnosti tradičně nejvíce půjčují na osobní automobily. Zájem o financování nových vozidel přitom v této kategorii rostl výrazněji než o financování ojetin. Každé třetí nové osobní auto si privátní zákazníci členů asociace pořídili na operativní leasing, dvě třetiny obchodů připadají na spotřebitelské úvěry. Podíl finančního leasingu je v této kategorii zanedbatelný.

fd mal

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK