Solus: Schopnost Čechů splácet závazky se přestala zlepšovat

18.10.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. října (ČTK) - Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci září mělo dluhy po splatnosti 7,15 procenta dospělých, nárůst proti druhému čtvrtletí je o setinu procenta. ČTK o tom dnes informovalo sdružení Solus, jež svým členům umožňuje přístup k informacím o lidech s potížemi se splácením závazků. Na konci loňského roku mělo dluhy po splatnosti 7,32 procenta.

V registru je v rámci celé ČR zapsáno o 20.000 občanů méně než na konci září loňského roku. Solus evidoval v registru fyzických osob ke konci září 621.000 dospělých občanů ČR s celkovým dluhem po splatnosti přesahujícím 49,8 miliardy Kč.

\"Na českém trhu je stále řada společností, které poskytují spotřebitelské úvěry, ale neprověřují dostatečně bonitu svých klientů a nevyužívají žádný ze zavedených registrů. Pokud se dostane klient takové společnosti do potíží se splácením, často to má dopad i na plnění jeho závazků u zodpovědnějších společností,\" uvedl ke statistikám tajemník sdružení Jan Stopka.

ČR podle něj těží z novelizované a dobře fungující legislativy v oblastech ochrany spotřebitele a poskytování úvěrů. Vedle toho přispívá k pozitivnímu vývoji rozšiřování členské základny sdružení. Jeho novým členem se na konci září stala společnost Pronto Credit.

Členství ve sdružení Solus umožňuje přístup k informacím o klientech, kteří čelili nebo čelí potížím se splácením svých závazků, dále k databázi odcizených a neplatných dokladů a k insolvenčnímu registru. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví o dluhu klienta, případně o jeho úhradě. Ta je v registru uchována až tři roky.

Neuhrazený závazek musí dosáhnout minimálně 500 Kč, aby bylo zajištěno, že spotřebitelé nebudou do negativního registru zařazováni kvůli drobným dluhům v řádu jednotek či desítek korun.

Sdružení vzniklo v létě 1999. Je do něj aktuálně zapojeno 56 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, takzvaných peer to peer půjček a v obchodu.

Kraj ČR Počet osob v prodlení v procentech Praha 5,71 Středočeský 6,73 Jihočeský 6,35 Plzeňský 7,27 Karlovarský 11,95 Ústecký 13,64 Liberecký 9,50 Královéhradecký 6,71 Pardubický 6,04 Vysočina 4,65 Jihomoravský 5,65 Olomoucký 6,81 Zlínský 4,63 Moravskoslezský 9,26 Celá ČR 7,15

Zdroj: Solus

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK