Jak nás weby vždy nalákají ke koupi?

27.05.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Ačkoli tomu bylo ještě před několika lety jinak, dnes už se nákupům na webu nevyhýbáme. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni na internetu něco koupil každý druhý Čech – 54 % z nás si něco online pořídilo, v roce 2005 přitom na webu nakoupilo jen 5 % Čechů. 

Nejvíc se nakupovalo oblečení a boty, objednávalo se ubytování, utrácelo se také za vstupné na kulturní akce. Za čtvrt roku jsme schopni na webu utratit 2,5 až 10 tisíc Kč.

Nakupování nebylo nikdy jednodušší

Nakupování online, jaké mají obchodníci triky?

Zdroj:Shutterstock

Kdo a proč na myš kliká nejčastěji?

Nákupům na webu se věnují nejčastěji lidé ve věku 25 až 34 let, více ženy s malými dětmi – přes 80 %. Dále online nákupy preferují vysokoškoláci -76 %. Starší lidé naopak stále internetu příliš nevěří, nakupuje tam jen každý šestý důchodce.

Hodně se na webu kupují lístky na kulturu (15 % respondentů), na sport si zde pořizuje vstupenky 5 % tázaných. Více než 20 % lidí poptávala na internetu sezónní bydlení, každý devátý si zajišťoval dopravu, tedy jízdenky nebo letenky.

Nejvíce se nakupovala kosmetika a drogerie, zde nejspíš zabodovaly opět ženy, protože se k tomu přiznala každá šestá tázaná. Kolem deseti procent si na internetu pořídilo sportovní vybavení, stejné množství dotazovaných nakupovalo online spotřební elektroniku a věci do domácnosti.

Vzrostl také počet lidí, kteří se objednávají potraviny, a to na 7 %, před osmi lety se k tomu přiznalo necelé procento tázaných.

 

Jak lapit zákazníka na e-shopu

V kamenných prodejnách je uplatňována psychologie marketingu a zdárně se rozvíjí i na e-shopech. Zákazník, který má o jistý tip zboží zájem, je na stránky doveden a obchodník jej může ovlivňovat ve svůj prospěch. Jak s námi mohou manipulovat?

Tip: Češi si oblíbili platbu mobilním telefonem

Dárek zdarma a pohled k sousedovi

Snad nejkouzelnější slovní spojení je dárek zdarma. Můžete se bránit, ale podvědomí vás konejší – když je to zdarma, kup si celý produkt. Cena se ti dárkem vynahradí. Cítíte se zavázáni, protože jste něco dostali gratis, takže uděláte taky něco pro protistranu. Jsme totiž lidé a ti oplácejí náklonnost. Pro obchodníka je dárek zdarma zpravidla bezvýznamná ztráta.

Projevuje se to u všeho – radíme se, koukáme k sousedovi, co má a jestli to nedělá lépe. A napodobíme to, nebo uděláme to stejné. Máme se rozhodnout k nějaké koupi a nevíme přesně, jestli děláme správně. Také si přečteme recenze, zeptáme se přátel a v rodině. Dělají to tak čtyři pětiny z nás. Pokud jsou recenzí stovky a většina je příznivých, asi je vše v pořádku. Jestliže ale jsou recenze tři, je taky možné, že si je napsal e-shop sám.

Zapůsobí na nás, když je k produktu napsán komentář od odborníka, jemuž věříme. Pak nás obchodník lapí skoro určitě na tzv. princip autority. Kdo něco umí, tomu nasloucháme. Stejně to ale může udělat i na sociálních sítích

Tip: Nákupy online v zahraničí, kdy zaplatíte daně a clo?

Posledních pět kusů, pospěšte si…

Oblíbená finta obchodníků se vstupenkami. Přihlásíte se a ukáže se linka, že vstupenky si právě prohlíží x lidí, takže nejsou hned dostupné. Když se otevřou, vybafne na vás okno s nápisem, posledních sto vstupenek si právě prohlíží pět set lidí. Neváhejte! Co si pomyslíte? No, když je o to takový zájem, váhat nebudu. A už vás mají, pocit nedostatku vás vyprovokoval ke koupi.

Tip. Pozor na podvodnou burzu vstupenek Viagogo

Top vějičky a oddanost

Velmi na nakupující zabírají trofeje a symboly a nejrůznější ocenění – shopař roku, nejkrásnější blogerka, nejsofistikovanější web století. K tomu nějak hezká ikona a nejlépe oblíbený herec či herečka tvrdící, že tak tomu skutečně je. A vy si hned říkáte, že tady to bude bezpečné, dobré a kvalitní. Hrdina ze seriálu či sportovkyně (popřípadě její agent) používá tento kávovar, léky na prostatu nebo mastičku na klouby a důvěryhodnost výrobku či jeho prestiž se posune zase o laťku výše. Herec dostal jistě dobře zaplaceno a nikdo neví, jestli produkty firmy někdy viděl, to ostatní jsou jen slova a další práce webdesignera.

Když už jsme někde nakoupili a nebyli zklamaní, většinou se vracíme. E-shop se stává oblíbeným, má pro nás bodíky zlevňující zboží a my se vracíme, aniž bychom se přesvědčili, jestli není konkurence o třetinu levnější i bez bodíků. Oddaná bývají zvířata a věrnost se doporučuje také mezi lidmi. V obchodě ale vládne konkurence, tak proč ji nevyužít?

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 18 krát

Články ze sekce: Spotřebitel