Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace

Jak na internetu rozpoznat kvalitní e-shop?

Jak na internetu rozpoznat kvalitní e-shop?

Finance.cz, 2009-07-31 16:01:29

Internetových obchodů neboli e-shopů se ve vlnách českého internetu objevují stovky až tisíce. Jejich počet přitom neustále narůstá. Pro zákazníky je tak stále větším oříškem proplout nakupováním bez problémů a nenarazit při tom na pomyslné útesy.

E-shopy jsou provozovány jak velkými specializovanými firmami s desítkami zaměstnanců, tak i menšími podnikatelskými subjekty nebo jednotlivci, kteří je pojímají jen jako jeden z několika přivýdělků a na kvalitu poskytovaných služeb a často ani na jejich legalitu příliš nedbají. Nejtěžší úkol tak mají samotní zákazníci: vybrat si takový e-shop, kde je během celé procedury nákupu, ani po ní nic nepříjemně nepřekvapí.

Ne vždy se za fasádou atraktivně navržených stránek skrývají také dobré služby zákazníkům. Jak ale nekvalitní e-shopy odhalit, když na první pohled vypadají všechny podobně? E-shopy jsou vlastně zásilkové obchody, a pokud má být zákazník spokojen, musejí pracovat hladce a pokud možno co nejrychleji. „Musejí nabízet nejen dobrý výběr zboží a zajímavé ceny, ale především – měl by je zajišťovat ochotný a komunikativní personál, podpořený dobře zajištěnou a propracovanou logistikou a jasně stanovenými pravidly hry,“ uvádí Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která provozuje například e-shopy Hodinky.cz, Sperky.cz či Parfemy.cz. Pokud něco z toho chybí, dají se očekávat problémy.

Anonymita je jednou z velkých předností internetu. Pokud si na ni potrpí provozovatelé e-shopu, je potřeba zpozornět. Solidní prodejce na svých stránkách uvádí nejen emailové spojení, ale i adresu sídla firmy, telefonické kontakty a také informace o svém živnostenském oprávnění a všechny zbylé údaje, jejichž pomocí si lze (třeba v případě nouze) v rejstřících vyhledat další informace. Absence základních údajů může mít různé důvody – jedním z nich může být i fakt, že prodejce nemá živnostenské oprávnění k prodeji a snaží se podnikat anonymně a „načerno“. Že se v takových případech velmi těžko uplatňují jakékoli zpětné požadavky, jako jsou například reklamace, není třeba dodávat.

Ani grafické řešení e-shopu nesmí být samoúčelné. Zákazník může jediným kliknutím odejít jinam, a tak e-shopy musejí více než kterékoli jiné stránky dbát na to, aby působily dobře a umožňovaly dobrou orientaci. „Web by měl být uživatelsky příjemný, dobře rozvržený a přehledný, s důrazem na lehkou dostupnost všech důležitých informací. A to nejen o zboží, ale především o obchodních podmínkách, dodacích lhůtách, postupu při reklamaci a vrácení zboží atd.,“ dodává Rozhoň. Zákazníka také nesmí mást klamavé ceny, udávané bez DPH a poplatků za balné a dopravu, zvláště když e-shop o výši těchto dalších nákladů blíže neinformuje.

Úroveň e-shopu prozradí i způsob předvedení zboží. Výrobky by měly být prezentovány přehledně a s dostatečným popisem, protože pouhý název a cena zákazníkovi k rozhodnutí většinou nestačí. V dobrých e-shopech bývají kromě popisu samozřejmostí také odkazy na stránky výrobce, recenze či na související produkty. Nelze-li na celém e-shopu najít fotografie zboží, může to znamenat, že jeho provozovatel dává před pohodlím zákazníka přednost vlastnímu pohodlí a nehodlá sháněním nebo pořizováním obrazové dokumentace ztrácet čas. Kvalitní e-shop také ochotně a rychle vyřizuje emailové nebo telefonické dotazy zákazníků ohledně postupu nákupu, technických parametrů, srovnání výrobků nebo jejich užitnosti.

Další potíže, které mohou nastat při pozdním doručení zásilky, jejím poškození nebo reklamaci zboží, se dají při prvním pohledu na e-shop těžko odhadnout. I tak je opatrnost při výběru prodejce více než na místě – je to ten nejjednodušší postup, jak si ušetřit spoustu starostí.

Další aktuality


Nejčtenější aktuality 31.07.2009

16:01 - Jak na internetu rozpoznat kvalitní e-shop?Internetových obchodů neboli e-shopů se ve vlnách českého internetu objevují stovky až tisíce.

10:47 - Zadlužení domácností: 933,1 miliardy korunDluhy českých domácností u bank a finančních institucí se během června proti květnu zvýšily o 10,24 miliardy korun na 933,1 miliardy korun.

15:40 - Ubylo pracovních neschopnostíPočet pracovních neschopností za první pololetí letošního roku klesl oproti stejnému období roku 2008 téměř 30 procent.

Reklama
   
Rejstříky - osoby

    Rejstriky.finance.cz
    Rejstříky - osoby

      Rejstriky.finance.cz
      Rejstříky - subjekty

        Rejstriky.finance.cz
        Rejstříky - adresy

          Rejstriky.finance.cz