Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace

Specifikace vozidel

Jak všichni víte, specifikace vozidla je vždy rozhodováním nejen ekonomickým, ale i osobním. Jaké možnosti z nabízené produktové řady využít? Jaké doplňky jsou povinné a jaké doporučené? Nejlepší je poradit se s odborníky u značkového prodejce.


Jaké jsou možnosti specifikace vozidla a výbavy v operativním leasingu?

V tomto okamžiku se většina zákazníků pustí do pilné práce. Jde přece o to, jakým vozidlem budou jezdit následujících několik let. Při výběru vozidla, které bude provozováno formou operativního leasingu; je nutné brát do úvahy spoustu maličkostí, které ve svém důsledku významným způsobem ovlivňují ekonomiku celého řešení. Jak jsme již zmiňovali. Výběr vozidla může být postaven na faktu dodavatele ucelené modelové řady, nebo naopak může zákazník s výhodou využít objemů, které objednává leasingová společnost a které většinou zajišťují významné dodavatelské slevy vůči ceníkovým slevám. Na tomto místě je nutné se zmínit o fenoménu jménem cena. Téměř všichni obyvatelé českých luhů a hájů znají prohlášení z jedné známé povídky: „Nechci slevu zadarmo“. Kouzlo tohoto požadavku je přesně použitelné i u operativního leasingu. V okamžiku, kdy například velká nadnárodní korporace vypíše výběrové řízení na dodavatele vozidel, většina dodavatelů je schopna nabídnout velice zajímavé slevy ceníkových cen. Ne vždy ale musí být tyto slevy těmi nejlepšími. Ceny vozidel jsou definovány nejen konkurencí, ale i obecnou cenovou úrovní trhu v konkrétní zemi. Sleva 3% u jednoho výrobce vozidla může být například v Německu velice zajímavou slevou, na českém trhu, který je cenově výše může jít o slevu, kterou dostane každá větší firma. Při výběru flotily vozidel je proto výhodné použít mezinárodní výběrová řízení jako indikaci, konkrétní podmínky na konkrétním českém trhu se však mohou významně lišit.


Jak pohlížet na varianty modelových řad?

Máme vybraného dodavatele, konfigurujeme si automobil. Jistě, každý z nás si rád vyspecifikuje příslušenství podle svých představ. Někdo rád xenonová světla a mlhovky, jezdí často v noci. Někdo raději hudební systém BOSS včetně CD měniče. Nezapomínejme však na fakt, že u operativního leasingu se v průběhu kontraktu odepisuje hodnota mezi pořizovací cenou automobilu a zůstatkovou hodnotou na konci.

Ta je však dodatečně montovanou výbavou ovlivňována jen omezeně. Jako příklad je možné vzít speciální modely. Automobil v provedení SPORT má jako základní součást vybavení elektronová litá kola. Současně se liší xenonovými světly a vyhřívanými sedadly. Všechny tyto doplňky se stávají standardní výbavou tohoto typu vozidla. Všichni o tom vědí a zůstatková hodnota tohoto vozidla po 36 měsících kontraktu zohledňuje tuto výbavu. Naproti tomu základní modelová řada stejného výrobce a stejného modelu automobilu. Pokud si jako doplňky pořídíte stejnou výbavu, tedy elektronová litá kola, xenonová světla a vyhřívaná sedadla, hodnota tohoto příslušenství se neprojeví v zůstatkové hodnotě vozidla. Vozidlo bude prodáváno v ceně, jako základní model, možná navýšené jek o pár procentních bodů. Nezapomínejme prosím stále na fakt, že se stále bavíme o riziku, které na sebe přebírá leasingová společnost a ta bude takovéto dodatečné navýšení hodnoty vozidla jen obtížně kalkulovat. Pokud tedy zůstaneme u zmíněného příkladu, jedná se o navýšení investice základního modelu o minimálně 70,000,- Kč. Pokud bude zůstatková hodnota modelu SPORT například 40% ceny pořizovací, pak rozdíl v zůstatkové ceně, odpovídající příslušenství je 70,000 – (70,000*0,4) = 42,000 Kč. Při kontraktu na 36 měsíců tedy toto příslušenství pořizované k základnímu modelu znamená rozdíl v měsíční částce leasingu ve výši 1.166 Kč. Zajímavá částka, co říkáte? Uvedený příklad samozřejmě neplatí všeobecně.


Co z nabídky automobilek zpříjemní jízdu a co je nutností?

Obtížná otázka a ještě obtížnější odpověď. Co je pro vás nutností. Je to výkonnější motor, který vás vytáhne z každé šlamastiky, nebo jsou to vyhřívaná zpětná zrcátka, která Vám zajistí výhled do zadu za každého počasí. Těžká volba i rozhodování. Přes to si dovolím nabídnout několik univerzálních pravidel:

  • provozní náklady se podílí až jednou třetinou na celkových nákladech vozidla. Již dávno neplatí rovnice o univerzálním nejlevnějším automobilu. Proto je vhodné si orientačně zjistit náklady nejen na náhradní díly, ale i na práci. Není výjimkou, že cena nárazníku je pouze nepatrnou částí celkové faktury za poškození vozidla.
  • Vozidlo nižších kategorií se jistě vyplatí pro obchodníky cestující v rušné dopravě velkoměsta. Stejné vozidlo použité pro cesty Praha – Brno a zpět dvacet dní v měsíci se vám pravděpodobně vymstí ve významně zvýšených servisních nákladech. Je uzpůsobeno spíše na nižší průjezdy kilometrů a dodavatel musí ohodnotit zvýšenou spotřebu náhradních dílů.
  • Nikdy se vám nepodaří uspokojit výběrem vozidla všechny řidiče. Akceptujte fakt, že každý jsme jiný a pokud svým řidičům umožňujete využívat vozidla i pro soukromé použití, stanovte si předem způsob, jak jim umožnit výběr doplňkové výbavy. Vrátí se vám to v jejich spokojenosti s navrhovaným řešením.
  • Maximální restrikce nepomáhají! Pokud vyberete jediné vozidlo, nebo typ, který bude znamenat jedinou volbu pro všechny, určitě do dvou let proběhne facelift (inovace vozidla) a vaši řidiči budou mít pocit, že nově příchozí jsou zvýhodňováni. A pokud se tak nestane, tak ti, co najíždějí velký objem kilometrů se dostanou k novým vozidlům mezi prvními a tak vás tento problém bude čekat při první obměně vozidel, nebo havárii.
  • Naproti tomu, přílišná demokracie ve specifikaci modelů a výbavy se vám vrátí ve zvýšených nákladech na vozidla. Pokud si definujete cenový limit, pak sice nebude spokojen téměř nikdo, většina řidičů si ale vybere tu nejnutnější výbavu z hlediska bezpečnosti provozu a teprve zbytek do limitu půjde na „osobní“ doplňky.
  • Neexistuje univerzální řešení! Pokud si předem stanovíte konkrétní vozidla a výbavu, vždy se objeví někdo, komu to nebude vyhovovat. Pokud necháte řidičům volnost, zahltí vás až nesmyslnými požadavky, výběr vozidla a příslušenství bude trvat několikrát tak dlouho a stačí, aby vám odešel jediný zaměstnanec/řidič, určitě to bude ten s tou nejhorší kombinací výbavy vozidla, kterou už nikdo jiný ve firmě nechce.

Specifikace vozidel a garance provozuschopnosti

Jedním z prvků, které je také nutné zmínit jsou neautorizované úpravy, případně neznačkové doplňky. Parametry vozidla, které leasingová společnost využívá pro definici garantovaných nákladů jsou postaveny na výrobcem oznámených a garantovaných hodnotách. Jistě. Slovíčko „Tuning“ se objevuje čím dále častěji. V této oblasti však doporučujeme používat selský rozum. Pokud by motor výrobce umožňoval zvýšení výkonu o 20-30% bez dopadu na životnost a tedy bez vlivu na servisní náklady, řekněte mi jediný důvod, proč by takovýchto vlastností výrobce nevyužil v sériové výrobě. Samozřejmě. Možností úprav motorů i jiných konstrukčních prvků vozidel je spousta. Vždy však platí, že takovéto úpravy mají přímý vliv na životnost jednotlivých provozních skupin vozidla a tedy na celkové náklady provozu. Není proto žádným tajemstvím, že tyto úpravy sériových vozidel se u operativního leasingu používají jen minimálně, kvůli dopadům do ceny kalkulovaného vozidla. Oblast neautorizovaných dílů je v této oblasti prozatím také využívána jen minimálně. Leasingová společnost, jako vlastník vozidla zodpovídá za to, že vozidlo splňuje veškeré podmínky provozu na pozemních komunikacích. Není tedy možné, aby bylo do vozidel montováno příslušenství, které není schváleno pro tento účel. To platí i ve vztahu k výrobcům. Dva roky záruční doba je dnes více než polovinou běžného leasingového kontraktu. Zrušení záruky kvůli montáži neautorizovaného příslušenství je něco, co si leasingová společnost nemůže dovolit. Ale i přes tato omezení nelze konstatovat, že na trhu je dostatek možností volby, jaký automobil si vybrat právě pro vás, aby splňoval požadavky jak výrobce vozidla, tak i vaše a vašeho zaměstnavatele.

Sdílení a tisk

Související aktuality

Vyzkoušejte naši novou mobilní aplikaci Euro Čtení na víkend

01.03.  |  Redakce

Náš sesterský ekonomický týdeník Euro z vydavatelství Mladá fronta přichází s novou aplikací pro mobily i…

Konec rekordů na dohled! Dostupnost financování bydlení už…

27.09.  |  Luboš Svačina

V následujících měsících lze očekávat zachování nízké hladiny úrokových sazeb, ale přesto bude docházet ke znatelnému zhoršování dostupnosti…

Průměrná sazba hypoték v srpnu klesla na nové minimum 1,84 %

21.09.  |  ČTK

Průměrná úroková sazba hypoték v Česku v srpnu klesla na nové minimum 1,84 procenta. V červenci činila 1,88 procenta. Dosavadní minimum bylo v červnu…
Zobrazit další související aktuality

Poradna