Billa získá české supermarkety Delvita v červnu

26.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. dubna (ČTK) - Společnost Billa ČR, která v tuzemsku provozuje 83 stejnojmenných obchodů, převezme 97 supermarketů Delvita na začátku června. Z prodejen Delvita se poté stanou supermarkety Billa. Informovalo o tom vedení společnosti Billa ČR. Supermarkety Billa jsou společně s diskontními prodejnami Penny Market součástí německé skupiny REWE Group, která má nyní v Česku zhruba 240 prodejen. REWE Group za české Delvity podle dřívějších informací zaplatí 100 milionů eur (zhruba 2,8 miliardy korun).

Převzetí českých supermarketů Delvita německou skupinou REWE Group v těchto dnech schválila Evropská komise, podle níž tato fúze nijak podstatně neomezí konkurenci v evropském hospodářském prostoru, uvádí se v dnešním prohlášení komise. "Doufali jsme, že rozhodnutí EK bude kladné a máme z něj radost. Je to dobrá zpráva nejen pro zaměstnance Billy a Delvity, ale také pro naše zákazníky a dodavatele," komentoval dnes rozhodnutí EK generální ředitel společnosti Billa ČR Jaroslaw Szczypka.

Skupině REWE Group loni mezi deseti největšími obchodníky v Česku patřilo s odhadovanými tržbami 25,8 miliardy korun páté místo. První příčka patřila podle předběžných údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod skupině Schwarz (43,5 miliardy korun), která na tuzemském trhu provozuje hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl. Delvita byla desátá a její odhadované tržby v roce 2006 činily 8,8 miliardy korun.

Šetření EK zjistilo, že nově vzniklá společnost bude na českém trhu nadále čelit řadě silných konkurentů. I na pěti lokálních trzích (Cheb, Jablonec nad Nisou, Plzeň-město, Strakonice a Trutnov), kde podíl dosavadní Delvity, Billy a Penny Marketu překročí 25 procent trhu, nebude konkurence zásadním způsobem ovlivněna - kvůli přítomnosti dalších maloobchodních řetězců a kvůli plánovanému otevření dalších prodejen konkurenčních firem.

Vedení REWE Group si od nákupu obchodů Delvita slibuje posílení pozice na tuzemském trhu, protože Delvity díky svému rozmístění podle šéfů REWE Group ideálně doplní síť supermarketů Billa. "Kromě toho je koncept obchodů a firemní strategie podobná konceptu a strategii Billy. V důsledku převzetí se zlepší tržní pozice Billy jakožto lokálního dodavatele a díky hustší obchodní síti se výrazně zmenší vzdálenost k zákazníkovi," uvedlo již dříve vedení REWE Group.

Delvita je čtvrtým obchodním řetězcem, který se kvůli tvrdému konkurenčnímu boji o zákazníky rozhodl opustit český trh. V roce 2005 z ČR odešel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold.

Belgický obchodní řetězec Delhaize prodává své české obchody Delvita za podmínky, že nový vlastník převezme všechny zaměstnance. Na konci roku 2005 obchody Delvita zaměstnávaly 3800 lidí. Delhaize již předloni předala REWE Group svých 11 obchodů na Slovensku. REWE Group byla podle tisku jedním ze zájemců o českou síť Delvita vedle nizozemského Aholdu a britského Teska.

Delvita v posledních letech v Česku vykazovala vysoké ztráty. Například předloni v ČR prohloubila ztrátu na 839 milionů korun ze 185 milionů v roce 2004. Neuhrazená ztráta Delvity z minulých let na konci roku 2005 činila dalších 1,75 miliardy korun. Tržby Delvity za prodej zboží předloni meziročně klesly o 470 milionů na 8,4 miliardy korun. Loňské výsledky Delvita zatím nezveřejnila.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK