Hůla: Ve světe se rodinnému byznysu věnuje velká pozornost

21.05.2007 | , Finance.cz
INTERVIEW


Rodinné firmy patří mezi základní pilíře všech vyspělých tržních ekonomik a jejich podíl na tvorbě HDP často překračuje až 80 procent. Oslovili jsme tedy neziskovou organizaci Europa Club Brno, která se touto problematikou zabývá.

Nezisková organizace Europa Club Brno je členem sítě evropských klubů, které působí v metropolích zemí středovýchodní Evropy. Prozradíte nám, co je vaší hlavní náplní práce?
Cílem Europa Clubu Brno je vytvořit  platformu pro věcnou a nadstranickou diskusi o evropských tématech mezi politickou, akademickou, podnikatelskou sférou i širší zainteresovanou veřejností. Jedním z takových témat byla třeba problematika rodinných firem, kterou jsme se zabývali na konferenci v dubnu. Kromě konferencí, seminářů a workshopů se  zaměřujeme na přípravu a realizaci projektů financovaných ze strukturálních fondů EU.

Pojďme ale k hlavnímu tématu rozhovoru, kterým jsou rodinné firmy. Můžete říci, kdo byl průkopníkem v této oblasti, tj. kdy a kde vznikla první rodinná firma?
V ČR se bohužel neuskutečnil žádný výzkum na toto téma, takže Vám nemohu na tuto otázku odpovědět, protože odpověď na ni není známa. Co se týká Evropy tak mě napadá třeba francouzská firma, která začala s výrobou šumivých vín v 18. století, dnes pod jménem TAITTINGER CHAMPAGNE.

Co vůbec rodinné firmy a vyspělé státy světa? Jak se například daří těmto subjektům ve vyspělé Evropě na západ od našich hranic?
Nejvíce rodinných firem je ve Spojených státech, v Evropě vyniká Itálie. V evropském srovnání je však počet českých rodinných firem nízký.

A jaká je situace u nás? Dá se vůbec spočítat, kolik rodinných firem u nás v současnosti funguje?
Odhaduje se asi 1/3 všech firem, ale přesný počet znám není.

Můžete jmenovat alespoň ty nejznámější?
Jsme v Brně, tak mohu jmenovat např. úspěšné rodinné firmy jako je Gity, Kaláb, H.Bloch, Alfe Brno, BIBS  a další..  Jinak je to např.  kosmetická firma Ryor nebo L’ Oreal,  výrobce pian Petrof, řetězec supermarketů v USA Wal-Mart,..atd.

Jaké podmínky musí vůbec firma splňovat, aby mohla být brána jako rodinná?
Za rodinnou firmu je považována ta, kterou vlastní nebo řídí rodinní příslušníci a jejím typickým znakem je předání firmy další generaci.

Co je při samotném založení rodinné firmy ze všeho nejdůležitější?
Asi to, co u založení jakékoliv firmy – nadšení, motivace, ochota učit se novým věcem a reagovat na aktuální potřeby v branži, ve které podnikáte.

Rodinné firmy patří podle odborníků mezi základní pilíře fungující ekonomiky. Proč jsou tak důležité?
Ve vyspělých tržních ekonomikách představují rodinné firmy značnou ekonomickou sílu, jejich podíl na tvorbě HDP často překračuje až 80 %. Je pravděpodobné, že tento trend bude stále výraznější i u nás.  Úspěšnost rodinných firem se neměří ani tak objemem rychlého zisku, jako spíš počtem generací, které si podnik předaly. Důležitost je daná dle mého názoru stabilitou, důvěryhodností a etikou – to jsou přístupy, které rodinné firmy často vyznávají, proto patří i mezi oblíbené zaměstnavatele.

Jaké hlavní přednosti mají rodinné firmy oproti klasickým společnostem?
Funguje tam určitě větší pospolitost členů rodiny, velkou roli hrají emoce a city, tedy neformální vazby. To znamená silnou firemní kulturu. Předností může být i velký důraz kladený na kvalitu z důvodu zachování dobrého jména společnosti. Rodinné firmy mají v průměru také  vyšší návratnost investovaného kapitálu, místo toho, aby se soustředily jen na samotný zisk,  vydělané peníze znovu investují.

I přesto je pro ně poměrně složité získat zdroje financování. Kam se mohou rodinné firmy v současné době obrátit s žádostí o financování podnikatelských aktivit?
Rodinné firmy jako takové nemají bohužel žádné výhody oproti klasickým. V současné době mohou žádat např. dotace na své projekty z fondů Evropské unie, existuje řada agentur a firem, které se touto problematikou zabývají, např. JIC Brno, Regionální rozvojová agentura, Czech Invest a další.

S jakými dalšími problémy se rodinné firmy při své podnikatelské činnosti potýkají?
Největším oříškem je dle mého názoru předání firmy další generaci. Tam vidím vysoké riziko např. v podobě bankrotu, samotného předání  nebo nezodpovědnosti dalšího vlastníka firmu úspěšné vést dál. Dalším problémem je třeba rostoucí workoholismus nebo paternalismus, kdy zakladatel firmy soustřeďuje moc, není schopen delegovat úkoly ani přijímat jiné autority.

Jaké jsou nejčastější důvody zániku rodinných firem?
Jak jsem již říkal, právě předání společnosti další generaci je jakýmsi zlomovým bodem pro každou rodinnou firmu.

Závěrečná otázka, jak vidíte budoucnost rodinných firem?
Ve světe se rodinnému byznysu věnuje velká pozornost, tato disciplína se přednáší na vysokých školách, existují specializované kurzy. Dokonce vznikla evropská asociace rodinného podnikání, která má přes 8000 členů z řad rodinných firem. Dále vznikla i mezinárodní organizace rodinných firem, která sdružuje členy z více než 50 zemí. Česká republika však ani v jedné z nich zastoupení nemá.  Věřím však, že se pomalu startuje společenská diskuse o této problematice a budu jen rád, pokud i Europa Club na tom bude mít aspoň špetku zásluhy. Do budoucna bych popřál všem rodinným firmám, ať se jim daří a ať využívají všech svých předností, které proti svým konkurentům mají.

 

Děkuji za rozhovor,
Vladimír Šindelka, Finance.cz

Jan HůlaIng. Jan Hůla, MBA(1968) vystudoval Mendelovu univerzitu v Brně a na soukromé vysoké škole BIBS získal titul MBA. Působil v řadě firem zejména na pozici finančního ředitele, řídil vydavatelství regionálních novin MNN, a.s., OSNA, a.s. a VLP, a.s. V současné době působí jako lektor a konzultant v soukromé, veřejnosprávní  i neziskové sféře.




Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW