Předplacené platební karty dobývají Evropu

15.05.2007 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Společnost MasterCard si nechala provést průzkum vývoje trhu předplacených platebních karet. Vyplývá z něj, že útraty pomocí tohoto platebního prostředku dosáhnou v Evropě do roku 2010 neuvěřitelné výše 164 miliard dolarů.

U nás jsou předplacené platební karty zatím v plenkách. Pojďme se tedy na tento pro nás v podstatě neznámý druh platebních karet podívat blíže. Předplacenou kartu byste na první pohled nerozeznali od klasické platební či kreditní karty. Je zde však jeden podstatný rozdíl. Předplacená platební karta je totiž předem nabita určitým finančním obnosem zcela nezávislým na běžném účtu. Je možné ji používat stejně jako klasickou platební kartu, tedy k placení u obchodníků či v výběru hotovosti z bankomatů. Předplacená platební karta může sloužit například jako dárek pro děti, které se s její pomocí mohou naučit hospodařit s penězi. Využít je mohou i firmy či stát, které pomocí nich mohou svým zaměstnancům poskytnout prémie či jinou finanční odměnu.

První bankou, která začne předplacené platební karty vydávat u nás je Česká spořitelna. Ta klientům nabídne předplacenou platební kartu pro služební použití letos v létě. Držitelé těchto karet budou mít možnost platit pomocí nich u obchodníků nebo vybírat z bankomatu do výše předplaceného kreditu, který bude možné opakovaně dobíjet. O předplacenou platební kartu budou moci žádat i klienti, kteří nemají  u České spořitelny vedený běžný účet.


Podle průzkumu prostou hlavně Rusko a Polsko

V nejnovějším výzkumu, který si u skupiny Boston Consulting Group objednala společnost MasterCard, se odhaduje, že útraty pomocí předplacených platebních karet v Evropě dosáhnou do roku 2010 výše 164 mld. dolarů. Výzkum rovněž poukázal na skutečnost, že zatímco Velká Británie by se měla stát největším samostatným trhem pro předplacené karty v Evropě podle objemu finančních prostředků, Rusko a Polsko budou svědky největšího nárůstu podílu této platební metody na celkových útratách pomocí platebních karet. Hlavním důvodem růstu předplacených platebních karet bude jejich využívání k výplatě státních dávek osobám bez bankovního účtu a také jejich používání jako formy darů.

Výzkum BCG odhaduje celkovou částku útrat v Evropě na 164 miliard dolarů, což představuje 25,4 % celosvětových útrat pomocí předplacených platebních karet, které dosáhnou 645 mld. dolarů. Více je to jen ve Spojených státech - 296 mld. dolarů (45,9 %), přičemž například Japonsko s 59 mld. dolarů (9,1 %) bude daleko za Evropou. Podle výzkumu, který analyzuje jednotlivé evropské trhy, by útraty pomocí tohoto platebního prostředku ve Velké Británii měly do roku 2010 činit 34 mld. dolarů, což z této země činí největší samostatný trh v Evropě a čtvrtý největší trh na světě. Velkou Británii těsně následuje Itálie, kde útraty podle odhadů dosáhnou 33 mld. dolarů a Francie s očekávanými útratami na úrovni 27 mld.

Je to ovšem východní Evropa, kde se čeká největší nárůst z hlediska podílu na celkových útratách pomocí platebních karet. V Polsku by celkové útraty pomocí předplacených karet měly dosáhnout 11 mld. dolarů, což představuje 14,1 % všech útrat v zemi pomocí platebních řešení. Výzkum BCG rovněž ukázal, že útraty předplacenými kartami v Rusku dosáhnou 23 mld. dolarů a získají tak 12,6% podíl na domácím trhu.


Co růst předplacených karet pohání?

Výzkum ukázal, že jedním z hlavních motorů budoucího růstu útrat pomocí předplacených karet budou státní programy. Předplacené karty pomáhají veřejnému sektoru v boji proti zneužívání sociálních dávek, protože se v systému vůbec nepracuje s hotovostí a dávka se skutečně dostane k tomu, komu je určena. Očekává se, že do roku 2010 projde v Rusku přes platební karty celých 23,2 % státních dávek, což představuje 13 mld. dolarů jen v tomto segmentu trhu. Podobně v Itálii by podíl distribuovaný přes předplacené karty měl dosáhnout až 28 % státních dávek, tedy asi 14 mld. dolarů.

Za druhou největší kategorii útrat pomocí předplacených karet označila společnost BCG dary. V této oblasti povede Evropu Francie a Německo. V Německu by předplacené karty měly obstarávat 15,7 % veškerých útrat pomocí dárkových karet (16 mld. dolarů), zatímco ve Francii dokonce ještě více - 19,8 % a 17 mld. dolarů.

Další zjištění výzkumu společnosti The Boston Consulting Group:

  • Podnikové útraty pomocí předplacených karet dosáhnou v Evropě do roku 2010 nejméně 14 mld. dolarů. Jedná se o kategorii, která ve světě získává na dynamice a která má výrazný růstový potenciál vyplývající ze skutečnosti, že společnosti začínají využívat předplacené karty k přísnější kontrole výdajů zaměstnanců, než jak to bylo dosud možné při používání hotovosti.
  • Pro ty, kdo cestují, slouží předplacené karty jako jakýsi finanční pas, nabízející všude akceptovanou měnu, k níž máte přístup kdekoliv a kdykoliv bez výdajů spojených s výběrem hotovosti. Výzkum uvádí, že útraty pomocí předplacených karet v kategorii turistiky a cestování by měly do roku 2010 ve Francii, Německu a Spojeném království dosáhnout 1 mld. dolarů.
  • Zatímco v současné době vedou v objemu útrat pomocí předplacených karet na vysokoškolské půdě Spojené státy, tento segment nabírá výraznou dynamiku i v západní Evropě. Očekává se, že tento typ útrat ve Francii, Německu, Itálii a Španělsku dosáhne do roku 2010 částky 1 mld. dolarů.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ