Diskontní řetězec Aldi zřejmě míří do ČR

26.06.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. června (ČTK) - Německý diskontní řetězec Aldi zřejmě připravuje expanzi do České republiky. Maloobchodní síť Aldi totiž nedávno založila v Česku dceřinou firmu Aldi Czechia. O příchodu Aldi na český trh spekulují odborníci již dlouho. Diskontní řetězec Aldi, který má v Evropě několik tisíc prodejen s potravinami a spotřebním zbožím, totiž brzy otevře své první obchody na Slovensku, v Maďarsku a Polsku.

Oficiální vyjádření Aldi k plánům v ČR se dnes ČTK nepodařilo získat. Podle informací z internetových stránek ministerstva spravedlnosti byla společnost Aldi Czechia zapsána do obchodního rejstříku na začátku června a sídlo má v Plzni. Stoprocentním vlastníkem Aldi Czechia je rakouská firma Hofer, což je dceřiná společnost německého řetězce Aldi.

Podobně skupina Aldi postupovala loni na Slovensku. Prostřednictvím firmy Hofer nejdříve založila dceřinou společnost, poté úřadům předložila plány na stavbu velkého logistického centra na západním Slovensku a začala se ohlížet po vhodných pozemcích pro stavbu prodejen.

"Je to (založení Aldi Czechia) známka toho, že je pro ně (Aldi) náš trh zajímavý. Asi to ale ještě není jednoznačný důkaz, že Aldi skutečně svoji síť obchodů do ČR rozšíří. Nicméně hovoří se o tom již dlouho," komentoval dnes založení Aldi Czechia jednatel analytické firmy Incoma Research Tomáš Drtina. Podle něho by bylo divné, kdyby Česko nebylo zahrnuto v expanzních plánech řetězce Aldi, který si chce v následujících letech vybudovat silnou pozici na středoevropských trzích.

Podle šéfredaktorky odborného časopisu Moderní obchod Evy Klánové diskontní řetězec Aldi již působí či brzy bude mít své obchody ve všech okolních zemích. "Z logistického hlediska lze proto předpokládat, že dříve nebo později Aldi vstoupí i do Česka," řekla dnes ČTK Klánová. Podle ní by řetězec Aldi na tuzemském trhu sváděl konkurenční boj hlavně s diskontními prodejnami řetězce Lidl, který do Česka vstoupil v roce 2000 a o tři roky později otevřel první obchody. Na konci loňského roku na tuzemském trhu fungovalo již 152 diskontních prodejen Lidl.

V roce 2004 diskontní skupina Aldi provozovala ve 14 evropských zemích zhruba 7600 obchodů a její tržby tehdy činily 37 miliard dolarů (789 miliard korun). Nyní je Aldi aktivní v 16 evropských zemích, Austrálii a Spojených státech. Loni skupina Aldi vykázala maloobchodní tržby ve výši 54 miliard dolarů (1,15 bilionu korun) a na žebříčku 30 největších světových obchodníků jí připadlo 15. místo.

Letos hodlá německá maloobchodní skupina Aldi otevřít první obchody v Polsku a příští rok zahájí expanzi na Slovensku a v Maďarsku, kde již hledá nemovitosti k pronájmu či koupi ve městech s minimálně 15.000 obyvateli. Odborné odhady hovoří o tom, že v Maďarsku by v následujících letech mohlo být otevřeno až 400 diskontních prodejen Aldi.

Klánová míní, že společnost Aldi by v Česku zřejmě nezvolila cestu nákupu prodejen konkurenčních diskontních řetězců, které již na tuzemském trhu působí. "Stejně jako Lidl preferuje i Aldi svůj koncept prodejen," podotkla Klánová, podle které by příchod dalšího silného diskontního řetězce na český trh mohl zpomalit očekávaný růst cen potravin.

Maloobchodní společnost Aldi by zamířila do Česka v době, kdy se diskontní prodejny těší rostoucí popularitě. V diskontech loni podle průzkumu The Nielsen Company pravidelně nakupovala již necelá polovina Čechů. Diskontní obchodní řetězce na tuzemském trhu pomocí nízkých cen a stále hustší sítě prodejen ubírají zákazníky především supermarketům, kterým se počet pravidelných zákazníků loni naopak snížil.

V Česku již mají pevné postavení diskontní řetězce Lidl, Plus Discount a Penny Market. Na tuzemském trhu v závěru loňského roku podle údajů The Nielsen Company fungovalo 446 diskontních prodejen, kterých bylo ve srovnání s rokem 2005 o 40 více. Počet hypermarketů se loni v Česku zvýšil o 24 na 219 a supermarketů pouze o šest na 724. V ČR tak na milion obyvatel připadlo v roce 2006 již 44 diskontních prodejen. Ze zemí střední Evropy byl tento ukazatel vyšší pouze v Maďarsku, kde loni činil 46. V Polsku bylo na milion obyvatel 40 a na Slovensku 14 diskontních prodejen.

Rostoucí oblibu diskontních prodejen v Česku potvrzuje i loňský žebříček největších tuzemských obchodních řetězců, který sestavily společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod. První místo s odhadovanými tržbami 43,5 miliardy korun patřilo německé skupině Schwarz, která v Česku provozuje síť hypermarketů Kaufland a diskontních prodejen Lidl. V roce 2005 byla druhým největším obchodníkem.

Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji se z Česka rozhodly odejít již čtyři velké obchodní řetězce. Delvita letos v červnu předala svých 97 supermarketů Bille. V roce 2005 z ČR odešel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK