Databáze nehod řidičů funguje ode dneška

02.10.2007 | , FINANCE.CZ
Finance.cz v médiích


financni.noviny.cz, Metropolitní expres, nova.cz, Zpravodajství ČTK, Hospodářské noviny (2.10.2007) - Lukáš Buřík: Řidiči, kteří způsobují nehody, se ode dneška budou moci obtížněji vyhnout penalizaci od pojišťoven.

Ty uvedly do provozu databázi škod, která má zamezit přechodu vlastníků aut po nehodě k jiné pojišťovně. Výměna informací mezi pojišťovnami tak může být nezávislá na jejich klientech. O spuštění databáze informovala Česká kancelář pojistitelů.
Hlavním cílem databáze škod je zpřístupnění informací mezi pojišťovnami o škodách klienta, který mění pojišťovnu, uvedl ředitel ČKP Jakub Hradec. Dosud totiž někteří motoristé ve snaze vyhnout se tzv. malusu měnili pojišťovnu a nové pojišťovně zapírali, že měli nehodu.
Někteří odborníci míní, že řidiči se po nehodě budou snažit přepsat pojistku na člena rodiny. Podle pojišťoven se jim to však nevyplatí.

"Český národ je poměrně vynalézavý, kdo bude chtít obejít systém, cestu si najde a žádná databáze mu v tom nezabrání," míní analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík. Je základem české přirozenosti hledat kličky v existujících pravidlech, souhlasil ředitel rozvoje poradenské firmy Partners Tomáš Prouza.
 Pojišťovnám se podle Hradce podařilo během pilotního provozu dodat do databáze ČKP přes 96 procent všech historických dat od 1. ledna 2000, kdy byl spuštěn nový systém povinného ručení v ČR. Kancelář neřeší pravidla bonusu či malusu, ta si stanovují jednotlivé pojišťovny samostatně. Proto také ČKP neřeší, zda pojišťovny při zpětném zjištění nepravdivých údajů, tedy při odhalení dřívější tzv. malusové turistiky, budou či nebudou zpětně přehodnocovat bonus klientů, kteří by spíše měli být konfrontováni malusem, podotkl.
Pojišťovny velké obavy z přehlašování vozů nemají. "Přehlásit auto je možné, ale jen na člověka, který auto nemá, respektive nevyužívá svůj bonus. Navíc je to za poplatky a časově a asi i administrativně náročné," poznamenal mluvčí Kooperativy Marek Vích. Zavedení databáze podle něj zvýší celkovou spravedlnost v systému.
Pojišťovny připravily databázi pro systém bonus-malus, aby výměna informací mezi pojišťovnami mohla být nezávislá na jejich klientech. Majitelé vozidel naopak budou moci uplatnit slevu za jízdu bez nehody i při přechodu k jiné pojišťovně. Zatímco bonus činí pět procent za jízdu bez nehody každý rok, výpočet malusu za způsobenou škodu je složitější. V průměru činí stovky korun za nehodu.
Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil koncem června 5,84 milionu. Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje 11 pojišťoven. Některé z nich sazby rozlišují pouze podle obsahu motoru a způsobených nehod, jiné zohledňují také věk či bydliště vlastníka vozu.

 

Autor článku

 

Články ze sekce: Finance.cz v médiích