Letiště Vídeň má zájem o privatizaci letiště Praha-Ruzyně

28.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Vídeň 28. listopadu (ČTK) - Letiště Vídeň potvrdilo zájem o letiště Praha-Ruzyně, jehož privatizace se připravuje. Poukázal na to mluvčí představenstva společnosti Flughafen Wien Herbert Kaufmann na investorské konferenci v New Yorku. Informovala o tom agentura APA.

"Podmínky privatizace určitě důkladně prostudujeme," řekl Kaufmann.

Pražskému letišti se zatím daří dlouhodobě zvyšovat náskok před konkurenty z nových zemí Evropské unie a nyní jeho vedení vidí jako hlavní cíl dohnání Vídně. Zatímco v roce 2003 odbavovala Ruzyně zhruba 58 procent cestujících ve srovnání s Vídní, loni to bylo již téměř 69 procent, jak vyplývá z údajů Asociace evropských letišť (ACI Europe). Ruzyňské letiště loni odbavilo rekordních 11,5 milionu cestujících, což je o 700.000 víc než v roce 2005, a pro letošek počítá s pětiprocentním nárůstem.

Vídeňské letiště loni odbavilo 17 milionů cestujících a jak uvedl Kaufmann, pro letošek počítá s nárůstem o osm procent. Nevylučuje, že toto číslo může být překročeno. Průměr nárůstu pasažérů letišť v EU je pět až šest procent ročně a vídeňské letiště si stanovilo cíl dosahovat nejméně o jedno procento většího nárůstu.

Vídeňské letiště se kromě Prahy zajímá i o další zahraniční akvizice, mimo jiné v Rusku. Vysoká očekávání má podle Kaufmanna také v Indii, kde již před několika měsíci založilo dceřinou společnost. Během příštích dvou až tří let se má ukázat, zda na indickém trhu uskuteční konkrétní kroky, například získání podílů na některých letištích.

Vídeň naproti tomu neuspěla ve snaze o podíl na tureckém letišti Antalya, právních kroků proti tomuto výsledku se ale vzdá. "Téma je pro nás uzavřené," uvedl Kaufmann.

Letiště Vídeň v současnosti má podíly na slovenském letišti Košice, na letišti Malta a na německém letišti Friedrichshafen u Bodamského jezera.

Vídeňské letiště ve spolupráci se skupinou Penta usilovalo v uplynulých letech také o privatizaci letiště v Bratislavě, slovenská vláda Roberta Fica ale loni pro nesplnění jedné z podmínek privatizace od transakce odstoupila, a letiště tak zůstalo pod výlučnou kontrolou státu. Slovensko totiž mělo obavy, že by se letiště vzdálené jen 60 kilometrů od Vídně stalo pouhým záložním prostorem a všechny lukrativní činnosti by Vídeň přetáhla.

V poslední době však Vídeň dala najevo ochotu v Bratislavě investovat i bez získání podílu, pouze na bázi obchodní spolupráce. Obě strany nyní údajně jednají o detailech dlouhodobé smlouvy o spolupráci mezi provozovateli obou letišť. Dlouhodobá smlouva má být zárukou investice, kterou vídeňské letiště v Bratislavě plánuje, a zajistit partnerství i bez privatizace.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK