Outsourcing účetnictví - nový trend

11.03.2008 | , Finance.cz
DANĚ


Slovo outsourcing již dávno přestalo být exotickým výrazem ve slovníku užívaném v oblasti obchodu. Ve svém důsledku se jedná o zcela racionální hledání úspor nákladů a přenesení odpovědnosti za některé činnosti nebo služby na smluvní subjekty. Jak je ovlivněno tímto novým fenoménem účetnictví?

V posledních několika letech můžeme zaznamenat nový trend -  tzv. „vzdálené přístupy“ ke zpracování účetnictví a jejich přenosu k uživatelům (manažerům, analytikům, burzovním makléřům, příp. dalším uživatelům účetních informací). Jako první je začaly využívat velké nadnárodní společnosti, které velice rychle objevily výhody a možnosti úspor, které jim rozvoj informačních technologií nabízí. Podstatou tohoto přístupu jsou tzv. „datová centra“, kde je mimo jiné zpracováváno účetnictví pro všechny subjekty nadnárodních společností, a to na úrovni velkých regionů (např. Evropa a Asie). Jedná se o velice efektivní způsob zabezpečení účetních služeb prováděných z pracoviště, které může být vzhledem ke globálním možnostem internetu umístěno kdekoli na zeměkouli. Samozřejmě s ohledem na splnění optimálních podmínek pro jeho lokalizaci, především by mělo disponovat kvalifikovanou pracovní sílou, nízkými náklady a potřebnou technologickou infrastrukturou. 


Hrozí našim účetním - OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná) - nějaké nebezpečí ztráty pracovních příležitostí?


Odpověď není jednoznačná. Institut Svazu účetních provedl v několika uplynulých letech průzkum spojený s odhady počtů osob, které se profesionálně zabývají účetnictvím, a jejich regionální působností. Z průzkumů vyplynulo, že v České republice působí více než 120 000 účetních (nejsou zde započítáni auditoři ani daňoví poradci, kteří se také ve vysoké míře živí účetnictvím a poskytováním účetního poradenství), z toho více než 70 000 jich pracuje jako OSVČ a drtivá část z výše uvedeného počtu účetních OSVČ pracuje zcela samostatně, kancelář či pracoviště mají často doma. Můžeme konstatovat, že účetní služby jsou nejčastěji OUTSOURCOVANÉ právě u kategorie podnikatelských subjektů na úrovni malých a středních podniků.  Vzhledem k velice dynamickému rozvoji internetu předpokládáme právě u tohoto typu podniků (klientů) postupnou změnu postoje k poskytování účetních služeb směrem k elektronické formě. Pokud nebudou účetní OSVČ schopni rychle reagovat na technologické změny a přání uživatelů jimi poskytovaných služeb, mohou jejich klienti začít využívat služeb větších účetních kanceláří, a to i za předpokladu vyšší ceny za účetní servis.

Situaci nám může přiblížit následující nástin reálného rozvojového potenciálu poskytovatelů účetních služeb na straně jedné a očekávání příjemců na straně druhé.


Jak vlastně vypadá „pracovní život“ účetní OSVČ?


  • Relativně nízká úroveň technického vybavení a technologické podpory.
  • Příjmy neumožňují investice do rozvoje IT ani personálního rozvoje v takové úrovni, aby došlo ke kvalitativní změně.
  • Účetní zpracovává agendu buď na svém SW, nebo na pracovišti klienta v jeho SW prostředí.
  • Riziko ztráty dokladu při přenášení od klienta a zpět za účelem zpracování je značné.
  • Psychická zátěž, pracovní nasazení a pocit zodpovědnosti koncentrovaný na jednoho člověka (zejména v určitých termínech, kdy se kumulují některé účetní operace a povinnosti) jsou neúnosně vysoké.
  • Vzhledem k pracovnímu přetížení je velmi omezena možnost účetního OSVČ účastnit se doplňkových školení nebo dokonce komplexně zvyšovat svou odbornou kvalifikaci.
  • Nemoc nebo jakýkoli jiný výpadek pracovní schopnosti je prakticky nemožný nebo má za následek porušení závazků vůči klientovi, protože substituce je omezena či dokonce není vůbec možná.

      Na druhé straně obchodního vztahu stojí KLIENT. Stále více podnikatelů nebo manažerů, zejména mladší generace s pozitivním přístupem k  IT a vyšším stupněm ekonomického uvažování, požaduje daleko pružnější a strukturovanější servis účetních informací.  Ti také vyžadují od outsourcingu garance účetních služeb (např. garance kvality, trvalosti a rychlosti, případně možnosti nahlížení a přenosu po internetu). Služby v tomto pojetí bohužel převažující část účetních OSVČ  není schopna uspokojivě poskytovat, což může být zásadním důvodem postupného úpadku samostatně působících účetních. Silnou a stabilní pozici si postupně budují účetní kanceláře, které disponují dostatečnou kapacitou a specializací pokrývající potřeby klienta nejen ve vedení účetnictví, ale také v oblastech daňového poradenství, financování projektů, zpracování analýz a v neposlední řadě i auditu.  Vývoj v rozvinutějších zemí EU nás k takovému tvrzení opravňuje. Z kontaktů s profesními organizacemi ve Francii a Velké Británii víme, že se v současné době na trhu prosazují pouze účetní kanceláře, které uváděné parametry splňují, ostatní jsou odsouzeni k zániku.

      isu.jpgDůležitým fenoménem, který tento trend podporuje, je INTERNET. Internet poskytuje platformu pro zcela nový přístup k outsourcingu, kdy je možné „vzdáleným přístupem“ přenášet jak doklady ke zpracovateli účetnictví (i poskytovateli dalších účetních služeb), tak nahlížet všechny informace a výstupy, které účetnictví poskytuje. Již několik let jsou na našem trhu produkty, které tyto přístupy umožňují a jsou vytvořeny přímo pro potřeby malých a středních podniků (např. SW lcs.helios.iq, Money od firmy Cígler SW nebo produkty společnosti Microsoft).

      Jakkoli tato předpověď budoucího vývoje vyznívá pro početnou skupinu účetních OSVČ nepříznivě, je třeba připomenout i pozitivní přínosy intervence nových informačních technologií do outsourcingu účetních služeb. Především může dojít k významnému zvýšení úrovně poskytovaných služeb, a to z hlediska kvality, rozsahu, rychlosti a bezpečnosti. Vztah klienta a poskytovatele účetních služeb není díky informačním technologiím omezen na místo působení nebo podnikání – internet nezná hranice ani časová pásma. Navíc kancelář, která pracuje na platformě vzdáleného přístupu, je schopná svým zaměstnancům vytvořit velice flexibilní pracovní podmínky, nabídnout zkrácené pracovní úvazky (např. pro matky na mateřské dovolené) i práci z domova – podmínkou je pouze internetové připojení. Odpadne tak nepříjemné cestování. Zásadní výhodou pro pracovní tým i klienta je možnost rovnoměrného rozkládání pracovní zátěže, zastupitelnost, možnost vzájemných konzultací a profesní i kariérní rozvoj.  Tento i neúplný výčet pozitiv vyznívá dostatečně přesvědčivě ve prospěch nového trendu. Účetní OSVČ budou sice pravděpodobně postupně ztrácet svoji samostatnost, na druhou stranu pro ně jistě vznikne právě u velkých kanceláří dostatek pracovních příležitostí. Věříme, že tyto trendy a změny mohou ve svém důsledku přinést pro zmiňované účetní odborníky novou a snad i příjemnější kapitolu jejich profesního života.

      Autor je ředitelem Institutu Svazu účetních, a.s.  

      Autor článku

      Jaroslav Louka


      Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

      Průměrné hodnocení: 0
      Hlasováno: 0 krát

      Články ze sekce: DANĚ