Jak na ukončení leasingové smlouvy?

05.06.2008 | , Finance.cz
LEASING A SPLÁTKY


Máte auto na leasing? Blíží se konec vaší leasingové smlouvy? Nevíte co při konci smlouvy dělat? Poradíme vám, co všechno musíte podniknout, aby vaše vozidlo bylo nově vaším majetkem.

Pokud jste si pořídili motorové vozidlo, například automobil prostřednictvím finančního pronájmu (leasingu), nejste jeho vlastníky až doby řádného ukončení leasingové smlouvy. Ta obvykle končí splacením všech pravidelných splátek a zaplacením zůstatkové ceny. Výši splátek, dobu pronájmu a zůstatkovou cenu jste si sjednali při uzavírání smlouvy.

Leasingové společnosti obvykle postupují tak, že klientům několik týdnů až měsíců před koncem smlouvy posílají dopis, ve kterém shrnují vše podstatné. Je v něm uvedeno:

  • číslo smlouvy,
  • datum uplynutí smlouvy,
  • dluh (přeplatek) na smlouvě,
  • zůstatková cena,
  • datum přípisu poslední korektně realizované splátky.


Z vaší strany je nezbytně nutné vše překontrolovat a dále se řídit instrukcemi v tomto dopise. Ve správném termínu je nutné uhradit zůstatkovou cenu a případně další dlužné částky. Po připsání všech peněz na účet leasingové společnosti a po uplynutí datumu ukončení smlouvy vám bude poslán jednak daňový doklad na poslední splátku, ale hlavně velký technický průkaz od vozidla. Teprve okamžikem zaplacení a dnem uplynutí smlouvy se stáváte majitelem vozidla.


Nové pojištění


Leasingová společnost jakožto majitel motorového vozidla si svůj majetek chrání prostřednictvím havarijního pojištění. Soukromý vlastník, fyzická osoba, již tak obezřetný často není a ne vždy si havarijní pojištění sjednává. Uzavřená pojistná smlouva mezi leasingovou společností a pojišťovnou na havarijní pojištění dle ustanovení § 812 občanského zákoníku změnou v osobě vlastníka pojištěné věci zaniká.

Obdobně jako u havarijního pojištění je to s pojištěním odpovědnosti z provozu motorového vozidla, tedy tzv. povinným ručením. Zde jsou dvě možnosti. Pokud jste měli uzavřeno povinné ručení individuelně, je nutné nahlásit pojišťovně změnu vlastníka vozidla. Pokud jste ručení měli sjednané prostřednictvím leasingové společnosti, toto zaniká stejně jako pojištění havarijní, tedy okamžikem ukončení leasingové smlouvy. Je vaší povinností uzavřít pojištění nové. To můžete udělat i bez originálu velkého technického průkazu (ten je stále ještě uložen u leasingové společnosti), pojišťovně postačí kopie.


Změna vlastníka vozidla, přehlášení


Pojištění vozidla máte za sebou. Nové povinné ručení jste uzavřeli, resp. jste pojišťovně nahlásili změnu vlastníka. Nové havarijní pojištění je dobrovolné. Nyní proběhne formální administrativní úkon: na orgánu evidence motorových vozidel vám zapíší změnu vlastníka vozidla.

Posledním dopisem, který od leasingové společnosti dostanete je informace o splnění všech podmínek ukončení smlouvy. Přílohou dopisu bude:

  • originál velkého technického průkazu,
  • plná moc,
  • faktura – vyúčtování zálohové platby poslední leasingové splátky resp. zaplacení zůstatkové ceny vozu.


Praxe bývá taková, že ve velkém technickém průkazu je v kolonce Úřední záznamy uveden jako majitel vozidla leasingová společnost. Máte-li tento zápis v technickém průkazu, je vaší povinností dle zákona 56/2001 Sb. do deseti dnů provést změnu v zápisu na orgánu evidence. Tímto orgánem jsou v současné době odbory dopravy vám místně příslušného magistrátu nebo obecního úřadu.


Jdeme na úřad


Pro řádné přihlášení vozidla na vaše jméno – tedy provedení zápisu změny vlastníka vozidla – je nutné vzít s sebou:

  • plnou moc,
  • technický průkaz vozidla,
  • osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz),
  • občanský průkaz,
  • peníze na uhrazení správního poplatku.


Leasingová společnost vám ve svém posledním dopise poslala plnou moc. Ta vás opravňuje jejím jménem provést změnu vlastníka. Tuto plnou moc musíte mít s sebou. Dále pak již máte originál velkého technického průkazu. Zde bude úředně zapsán nový vlastník. V malém technickém průkazu k žádné změně nedojde, ale s sebou ho mít musíte. Váš občanský průkaz je samozřejmostí stejně jako peníze na uhrazení správního poplatku v aktuálně platné výši. Na místě vyplníte jednoduchou žádost na úřední formulář a pak již jen čekáte, až na vás přijde řada. Celý úřední úkon je hotov za 15 minut, čekání v nekonečných frontách – hlavně ve větších městech – může ale celý proces protáhnout i na několik hodin.

TIP Pokud to váš místně příslušný úřad umožňuje, doporučujeme pro urychlení celého procesu předem stáhnout z internetu úřadu formulář žádosti a předem jej doma v klidu dle vzoru vyplnit. Je-li to možné, objednejte se předem na úkon v registru silničních vozidel a přijďte na předem stanovaný čas. Ušetříte si tím hodiny čekání ve frontě.


Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 6 krát

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY