Dělení drah pokračuje, péči o koleje přebírá SŽDC

30.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 30. června (ČTK) - Česká železnice se v úterý dočká zásadního kroku k liberalizaci trhu. Péči o koleje a s ní zhruba 10.000 zaměstnanců od Českých drah přebere státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Ta bude také vedle přidělování kapacity jednotlivým železničním dopravcům nově tvořit jízdní řád na české železnici.

"Tím dochází k posílení rovných konkurenčních podmínek pro působení všech dopravců," uvedl šéf SŽDC Jan Komárek. Oficiálně se SŽDC v úterý stane provozovatelem dráhy - dosud plnila jenom funkci majitele - a České dráhy budou nadále působit pouze jako dopravce. Podle náměstka ředitele ČD Jiřího Koláře jde o nejvýznamnější změnu od vzniku akciové společnosti ČD v roce 2003.

Mezi 10.000 lidmi, kteří ze dne na den změní zaměstnavatele, jsou například pochůzkáři, drážní zámečníci, pracovníci pohotovosti, tvůrci grafikonu nebo takzvaní dráteníci, tedy údržbáři trolejí. U mateřské společnosti tak zůstane na začátku července přibližně 29.000 zaměstnanců, čímž dráhy vůbec poprvé přenechají pozici největšího zaměstnavatele v ČR České poště (kolem 37.000).

K výrazným úsporám mzdových nákladů však podle představitelů drah nedojde, neboť údržbu kolejí, i přesto, že jí dosud prováděly dráhy, financovala na základě smlouvy SŽDC.

Ta spolu se zaměstnanci převezme od drah i související majetek. Jde o budovy, stroje a drážní vozidla v celkové hodnotě 12 miliard korun. Právě vypořádání peněz bylo dlouho předmětem dohadů. Nakonec se stát rozhodl drahám za majetek zaplatit celou sumu.

Dráhy by peníze měly použít na obnovu vozového parku, což se nelíbí konkurenčním dopravcům. Ti celou transakci považují za nepovolenou státní podporu. Ministerstvo dopravy to odmítá a tvrdí, že jde o standardní tržní operaci.

Oddělení funkcí provozovatele dráhy a dopravce se v železničářské hantýrce nazývá "vznik mrtvé dopravní cesty". Mezi odborníky a úředníky se dlouho vedly debaty také o vzniku "živé dopravní cesty", tedy přesunu zaměstnanců, kteří se u ČD starají o provoz. Šlo by například o výpravčí. Ti však i nadále zůstávají zaměstnanci ČD.

Celý proces liberalizace české železnice začal v lednu 2003, kdy vláda rozdělila tehdejší státní organizaci České dráhy na dnešní ČD a.s. a SŽDC. Dalším krokem bylo oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo loni v prosinci. Důvodem bylo především zprůhlednění financování drah. Obdobně stát chystá také osamostatnění osobní dopravy.

SŽDC od roku 2004 zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí a vedle Ředitelství silnic a dálnic je v České republice největším investorem do dopravní infrastruktury.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK