Krize prověřila u bank schopnost rychlé reakce

10.10.2008 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Finanční krize je v ekonomickém světě současným tématem číslo jedna. Společnost Stem/Mark zrealizovala zajímavý výzkum kvality komunikace českých bank o tomto problému. O jeho výsledky jsme vás nemohli ochudit.

Na emailové dotazy klientů bank souvisejících s krizí na finančních trzích v USA reagovaly do několika hodin pravidelně jenom čtyři české banky. Krizová komunikace prověřila a potvrdila dlouhodobě měřenou úroveň elektronické komunikace.

Potenciální klienty zajímal vliv krize na situaci v českých bankách, pojištění vkladů a možnosti výběru hotovosti, rovněž změny podmínek poskytování hypotéčních úvěrů. Nejrychleji (maximálně do 2 hod.) na všechny dotazy reagovala Česká spořitelna. V průběhu téhož dne odpověděla mBank, Komerční banka a Volksbank. Ostatní banky poskytly odpovědi v různých časových intervalech, případně do několika dnů nereagovaly vůbec.

Tabulka: Rychlost reakce bank do 24 hodin od zaslání dotazu (údaj v hod.min.)

Instituce Otázka 1 Otázka 2 Otázka 3
Česká spořitelna 0.25 1.54 1.11
mBank 2.37 2.52 2.34
Komerční banka 4.22 2.21 3.24
Volksbank 3.23 0.59 5.26
GE Money Bank 1.12 0.32 x
UniCredit Bank x 4.35 0.38
ČSOB 6.46 3.35 x
Raiffeisenbank 3.24 x x
Poštovní spořitelna x 23.26 x
Citibank x x x

 

  • Otázka 1: Opatření banky na ochranu klientů v případě krizových situací, hrozba podobné události v ČR, oficiální vyjádření banky na internetu
  • Otázka 2: Omezení a limity při výběru hotovosti z účtu, výše pojištění vkladů klientů
  • Otázka 3: Vliv finanční krize na ceny za bankovní služby, změna u hypotečních úvěrů a spotřebitelských půjček


Kdo mluví elektronicky s běžným klientem nejlépe?


Z výsledků čtvrtletního dotazování zákaznických center bank vyplývá, že nejvyšší úroveň elektronické komunikace s klienty dosáhla Česká spořitelna (e-CPI 89,3). Naopak nejnižší bodové indexové skóre (e-CPI 4,2) patří Citibank. V rámci měření byly bankovní instituce dotázány na rozsáhlé spektrum produktů a služeb nabízených běžným zákazníkům i podnikatelům. Výzkumná studie se vedle tradičních témat soustřeďuje na zavádění inovací (on-line aplikace pro klienty, depozitní bankomat, poskytování služby cash back apod.). Zajímavý příklad vztahu ke klientovi představuje řešení krizových situací. Konkrétně v červenci 2008 reakcí na téma pádu kurzu amerického dolaru.

Co je to e-CPI?
Výzkum krizové komunikace bankovních institucí byl realizován novinkou v portfoliu produktů STEM/MARK – značkovým výzkumným řešením e-Contact Performance Index (e-CPI). Inovovaná metodika indexu hodnotí kvalitu elektronické komunikace, je založena na výsledcích výzkumu (reprezentativní panel on-line respondentů NETPROJEKT) a potenciálu metody mystery shopping. Výsledky e-CPI hodnotí komerčně poskytované informace pohledem běžných klientů, s důrazem na rychlost a obsahovou stránku odpovědí. Maximální e-CPI může dosáhnout hodnot 100 indexových bodů.

Průzkum prověřil znalosti a komunikační dovednosti operátorů, přístup ke klientovi a elektronickou corporate identity. Přinesl také poznatky o úrovni on-line poradenství a využití potenciálu internetu jako prodejního kanálu. Nejlepší postavení České spořitelny se projevuje již v profesionálně zvládnutém zdvořilém přístupu. Společně s Komerční bankou zároveň dosahují  nejvyšší úrovně obsahové stránky emailových odpovědí, reagují promptně a na všechny zaslané dotazy.


Tabulka: Pořadí bank dle výsledného e-CPI

Pořadí Instituce Celkové e-CPI
1. Česká spořitelna 89,3
2. Komerční banka 88,1
3. Volksbank 79,9
4. GE Money Bank 67,3
5. Raiffeisenbank 66,8
6. Poštovní spořitelna 64,8
7. ČSOB 60,3
8. mBank 52,1
9. UniCredit Bank 49,4
10. Citibank 4,2

Autor článku

Tomáš Skolek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ