Co dělat, když se chci stát auditorem?

23.11.2001 | , Finance.cz
DANĚ


Dozvíte se zde například, kdo všechno se může stát asistentem auditora, kdo auditorem, jaká že je potřebná kvalifikace, jak probíhá složení zkoušky, odborné hodnocení, jakou máte procentuální úspěšnost dokončení zkoušek, apod.

 Kdo se může stát auditorem?
Prakticky každý, kdo má vysokoškolské vzdělání ekonomického, právnického nebo technického směru se zaměřením na ekonomiku.

 Kdo se může stát asistentem auditora?
Asistent auditora by měl mít dokončené vysokoškolské vzdělání ekonomického, právnického nebo technického směru s ekonomickým zaměřením. Vysoká škola však není podmínkou, asistentem může být i absolvent střední ekonomické školy. Musí však mít pětiletou praxi v účetnictví. Asistentství není podmíněno zkouškami, jako je tomu u auditorů.

 Potřebná kvalifikace
Dále je zapotřebí získat kvalifikaci účetní znalec a po dosažení této odbornosti vykonávat po dobu minimálně dvou let praxi asistenta auditora.

 Složení zkoušky
Završením několikaletého úsilí a časově velmi náročné práce je složení zkoušky ze sedmi tématických okruhů. Kromě účetnictví zasahují okruhy také do oblastí mikro- a makroekonomie, občanského, obchodního a finančního práva, informačních technologií, konsolidace účetní závěrky, podnikových financí a auditingu. Auditing zahrnuje kromě auditorských norem a směrnic, také metody auditu, etiku a psychologii v auditorské profesi.

 Odborné hodnocení
Odborné hodnocení sestává z dílčích písemných a jedné závěrečné ústní zkoušky před komisí složenou z auditorů a zástupců státních orgánů. Po jejich úspěšném zvládnutí vydá Komora auditorů ČR absolventovi osvědčení k vykonávání činnosti.

 Úspěšnost dokončení zkoušek
O náročnosti zkoušek svědčí fakt, že úspěšnost jejich dokončení se pohybuje okolo 50 - 60 %.

 Požadované dokumenty od mezinárodních auditorských firem
Kromě osvědčení komory k vykonávání činnosti vyžadují mezinárodní auditorské firmy i získání mezinárodní kvalifikace účetního znalce (ACCA). Zpravidla se jedná o studium semestrální, zahrnující přibližně 14 odborných zkoušek a průměrná doba trvání jsou čtyři roky, po kterých zaměstnanec získá oprávnění provádět mezinárodní audit. Toto osvědčení není závislé na získání auditorských zkoušek od domácí komory.

 Výhody a nevýhody auditorů
Zaměstnání u auditorské firmy, stejně tak jako pozice samostatného auditora má své výhody i nevýhody. K přednostem auditorských společností rozhodně patří předpoklad komplexnějšího zabezpečení a odborného rozvoje pracovníků. U těchto firem navíc lidé často pracují v mezinárodním prostředí, které přináší přístup k zahraničním informacím, kontekt s kolegy a umožňuje studijní cesty. Výhodou je také možnost přechodu do příbuzných oborů v rámci firmy (daňové poradenství, podnikové systémy atd.) Zaměstnanci jsou v porovnání se samostatnými auditory více vázáni na požadavky firmy, která jim vymezuje zákazníky, místa auditu, délku činnosti, což s sebou nese například dlouhé pobyty v místě sídla vzdálenějších klientů. Mají však pevně zajičtěnou práci i profesní přístup. Rozhodnutí záleží na individualitě uchazeče o tuto práci.

Autor článku

Vladimír Šindelka


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát