MŽP se postavilo proti nahrazení zákazu kamionů zvýšením mýta

31.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 31. října (ČTK) - Ministerstvo životního prostředí považuje za nepřijatelný nový návrh poslankyně Strany zelených Věry Jakubkové na nahrazení pátečního zákazu jízd kamionů zvýšením sazby mýtného. Ministerstvo to uvedlo v tiskové zprávě. Na kompromisním návrhu se podle serveru iDnes poslankyně v minulých dnech dohodla s dopravci.

"Je to rozumné, pojedou jen ti, kdo skutečně musí," řekl serveru k plánu tajemník svazu dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Dopravci i Jakubková přitom tvrdí, že pro návrh existuje ve Sněmovně dostatečně silná podpora. "V páteční regulaci vyšším mýtným existuje shoda napříč stranami, ještě se však diskutuje o tom, jak by vypadal zákaz během víkendu," dodala Jakubková.

Původní poslanecký návrh Jakubkové počítal s celoročním zákazem v pátek mezi 15:00 a 22:00. Podle jejího nového návrhu, který se chystá předložit ve výborech po prvním čtení původního návrhu, by páteční zákaz platil jen o prázdninách, stejně jako dosud.

Příští týden by měl jít do sněmovny vládní návrh, který počítá se zastavením kamionů v pátek celoročně mezi 15:00 a 18:00. Podle informací ČTK však nemá ve sněmovně dostatečnou podporu.

Podle generálního tajemníka sdružení Česmad Martina Špryňara zatím není dohodnuto, jak by se měla sazba mýtného v pátek zvýšit. Dopravci jsou zároveň ochotni přistoupit na větší omezení jízd kamionů o víkendu. Nyní platí zákaz v neděli od 13:00 do 22:00.

Ministerstva životního prostředí upozornilo, že by radikální zvýšení mýtného v určitou dobu vedlo k přesunu kamionů z dálnic na souběžné silnice II. tříd, které valnou většinou vedou skrze obce. "Starostové a hejtmani paní kolegyni Jakubkové za takové antizelené řešení pěkně poděkují. Podle srpnového průzkumu veřejného mínění si zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne přeje 84 procent obyvatel, ti také nebudou rádi," uvedl ministr Martin Bursík. Připomněl, že páteční zákaz výslovně uvádí koaliční dohoda.

Cílem navrhovaného pátečního zákazu mělo být zvýšení bezpečnosti na silnicích a snížení zátěže na životní prostředí. Nový návrh by podle ministerstva mohl fungovat jen pokud by bylo zavedeno mýtné i na silnicích nižších tříd.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK