„Akord“ - nový program kvality péče VZP

09.12.2008 | , VZP ČR
Tiskové zprávy


Nový program kvality péče pod názvem „Akord“ zavádí od 1. ledna 2009 Všeobecná zdravotní pojišťovna. Projekt má za cíl zaručit pacientovi poskytnutí správné péče ve správném čase, na správném místě a správným způsobem.

Klienti Všeobecné zdravotní pojišťovny dostanou možnost výrazně si zkrátit čekací dobu, kterou stráví u praktického lékaře, ale i u specialisty. Pilotní fázi projektu Akord spustí VZP od ledna v Plzeňském, Ústeckém, Jihočeském a Moravskoslezském kraji.  Během následujících tří let by se do tohoto systému kvality péče mělo zapojit všech 6,5 milionů pojištěnců VZP a přes 20 tisíc lékařů a zdravotnických zařízení.

Akord přináší změnu v tom, že praktičtí lékaři budou svým pacientům, po předchozím objednání, garantovat maximální čekací dobu 15 minut. Dále je budou v případě potřeby elektronicky či telefonicky objednávat na určitou hodinu ke specialistům na navazující odborné vyšetření. Pacient tedy nebude ztrácet čas domluvou návštěvy a nebude muset absolvovat mnohdy úmorné čekání na vyšetření. Systém navíc postupně umožní i elektronické sdílení zdravotnické dokumentace mezi všemi lékaři, kteří se na léčení pacienta budou podílet. To výrazně zefektivní a zkvalitní péči o pacienta a předejde se tak zbytečnému plýtvání léky.

„Cílem projektu je zajistit kvalitu a klientský komfort zdravotních služeb a zároveň dosáhnout větší efektivity při nakupování této zdravotní péče. U lůžkové péče se pojišťovna prioritně zaměří na efektivní systém jejího nasmlouvání, při dodržení garance kvality, a to jak u velmi nákladné péče, tak u velmi časté péče, která vyžaduje hospitalizaci. V ambulantní péči pak chceme primárně klást důraz na zvýšení komfortu pojištěnců, na účelnost léčení a na vzájemnou koordinaci služeb. To vše je hlavním obsahem projektu,“  říká Pavel Vepřek, ředitel odboru strategie a rozvoje VZP.

VZP se projektem kvality péče hlásí k větší odpovědnosti za zdravotní služby poskytované jejím pojištěncům a ujímá se aktivnější role v jejich zajištění. „Zapojení do programu však není povinné ani pro pacienta ani pro lékaře,“ zdůrazňuje Pavel Vepřek. Svobodná volba výběru lékaře bude i nadále zachována. Pro pacienta, který se nebude chtít spolehnout na databázi lékařů zapojených do programu kvality péče, se nic měnit nebude. Praktik mu pouze vypíše doporučení a vše ostatní si pacient zařídí sám.


Zdravotnické zařízení v souvislosti se vstupem do projektu Akord:

  •  bude viditelně označeno logem projektu
  •  povede elektronickou dokumentaci v elektronicky zabezpečené formě
  •  bude komunikovat s VZP, zdravotnickými zařízeními a pojištěnci přednostně elektronickým způsobem
  •  vede objednávkový systém a pojištěnce objednává k vyšetření na přesně stanovené termíny s čekací dobou nepřesahující obvykle 15 minut
  •  přizpůsobuje smluvně dohodnutý počet a rozložení ordinačních hodin potřebám pojištěnců
  •  zajišťuje objednání pacientů ke specializované či nemocniční péči a bude pacienty směřovat do zdravotnického zařízení v rámci systému kvality péče, s výjimkou, kdy v systému kvality péče není potřebná odbornost nebo síť zdravotnických zařízení nemá volnou kapacitu v požadované odbornosti.
     

K seznamu lékařů, kteří vstoupili do pilotního projektu kvality péče Akord, se zájemci již brzy dostanou přes internetové stránky VZP a tyto informace budou také k dispozici na pobočkách pojišťovny.                    

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy