Obchodní řetězce budou v ČR navzdory krizi dál expandovat

23.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. ledna (ČTK) - Finanční krize, kvůli které české domácnosti začínají méně utrácet, zatím nebude mít vliv na expanzi obchodních řetězců v Česku. Na tuzemském trhu i letos přibude několik desítek nových diskontních prodejen, supermarketů, hypermarketů i menších prodejen s potravinami. Na konci loňského roku přitom v Česku fungovalo více než 1300 těchto prodejen a obchodní řetězce v některých městech již narazily na odpor místních obyvatel, kteří se stavbou dalších obchodů v blízkosti svých domovů nesouhlasí.

Krize nemá vliv na plány společnosti Žabka, která v Česku od loňska buduje síť samoobsluh a do konce roku 2008 jich otevřela 32. "Předpokládáme, že na konci roku (2009) budeme mít celkem 100 otevřených prodejen," sdělil ČTK generální ředitel společnosti Žabka Zdeněk Linhart, který loni uvedl, že do tří let chce mít Žabka v ČR 250 prodejen.

Pět až sedm nových supermarketů letos hodlá v Česku otevřít společnost Billa, která zároveň otevře pod vlastní značkou 20 převzatých diskontních prodejen Plus. Na konci loňského roku Billa v Česku provozovala 173 prodejen. "Naším cílem je do konce roku 2009 provozovat v ČR 200 supermarketů," řekla ČTK mluvčí společnosti Billa Beata Bartošová.

Expandovat bude také diskontní řetězec Lidl. Na konci roku 2008 měl Lidl v Česku 190 obchodů. "Naše společnost od svého působení v ČR každý rok expanduje. V průměru otevíráme ročně okolo 20 prodejen," uvedla mluvčí firmy Lidl Sandra Kipeťová.

Nové prodejny letos plánují rovněž obchodní řetězce Tesco, Ahold či Kaufland, které ale kvůli konkurenci své záměry tají. "Budeme pokračovat v organickém růstu v podobném rozsahu jako loni. Zaměříme se hlavně na menší formáty prodeje," uvedla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová. Tesco loni otevřelo 18 nových prodejen, mezi kterými bylo sedm supermarketů, stejný počet hypermarketů a čtyři menší prodejny Tesco Expres. Na konci loňska mělo Tesco v Česku 113 obchodů.

Přibývat v Česku budou také specializované obchody. Nové prodejny chce otevřít například sportovní řetězec Gigasport, který nyní v ČR provozuje 12 vlastních obchodů. "Letos otevřeme prodejnu v Ústí nad Labem. V jednání jsou další projekty. Zabýváme se městy, jako jsou Karlovy Vary či Zlín," řekl ČTK mluvčí sítě prodejen Gigasport David Šedivý. Firma podle něj také uvažuje například o dalších prodejnách v Brně, Plzni i Praze. Rakouský prodejce nábytku Kika, který do Česka vstoupil v roce 2005 a má čtyři velkoprodejny v Praze, Brně a Plzni, chce letos otevřít nový obchod s nábytkem v Liberci.

Globální ekonomická krize dorazila do Česka ve druhé polovině loňského roku v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu zahraničního obchodu. Maloobchodní tržby v listopadu meziročně klesly podle údajů Českého statistického úřadu o 6,3 procenta, nejvíce od prosince 1998. Češi kvůli obavám z finanční krize začali šetřit, nízké listopadové maloobchodní tržby překonaly i ta nejpesimističtější očekávání analytiků.

Finanční krize by podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research mohla mít vliv na expanzi v Česku spíše v dlouhodobém horizontu. Centrály mezinárodních obchodních řetězců, které působí v ČR, podle něj mohou kvůli celosvětové hospodářské krizi přehodnotit investice v jednotlivých regionech a zaměřit se na ty perspektivní. "Mohou rozhodnout, která oblast je pro ně prioritní a kde naopak přibrzdí," podotkl Skála.

Obchodníci zatím tvrdí, že finanční krize nemá na jejich expanzi vliv. "V současné době své záměry neměníme. Rozhodující bude samozřejmě další vývoj na trhu," uvedla mluvčí Billy Bartošová. Podobně hodnotí situaci na trhu i mluvčí společnosti Tesco. "Současná ekonomická situace je přechodná. Naše plány mají dlouhodobý charakter," uvedla Karasová.

Obchodní řetězce loni podle údajů společnosti Incoma Research zrychlily expanzi na českém trhu. Zatímco v roce 2007 se počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen zvýšil meziročně o 27, tak loni v Česku přibylo 108 nových obchodů a jejich celkový počet se vyšplhal na 1325. "Prostor pro expanzi na českém trhu určitě je, i když ne takový jako před několika lety. O to více bude záležet na kvalitě a sortimentu nabízeného zboží," podotkla Bartošová.

Obchodní řetězce již mají obsazena velká města a nyní se podle odborníků budou stále častěji zaměřovat na menší sídelní útvary. Některé hypermarkety byly otevřeny i ve městech s méně než 15.000 obyvateli, které dosud byly doménou diskontních prodejen. V mnoha českých a moravských městech se ovšem proti dalším prodejnám obchodních řetězců bouří lidé a některé radnice již daly stavbě nových obchodů červenou. V průzkumu agentury Respond & Co se proti stavbě nových diskontních prodejen, supermarketů a hypermarketů vyslovily čtyři pětiny dotázaných lidí.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK