Výkon ekonomiky a krize automobilového průmyslu

28.03.2009 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Důsledky finanční krize, která se překlopila v krizi ekonomickou, jsou dnes jasně zřetelné i v České republice. Mezi nejpostiženější, a v určitém ohledu nejrizikovější, sektory patří automobilový průmysl.

Důsledky finanční krize, která se překlopila v krizi ekonomickou, jsou dnes jasně zřetelné i v České republice. Neochota bank poskytovat úvěry, rostoucí nezaměstnanost a snižování poptávky se spirálou přenášejí a prohlubují problémy v celé řadě odvětví.

Mezi nejpostiženější, a v určitém ohledu nejrizikovější, sektory patří automobilový průmysl. V poslední době se v tomto odvětví výrazným způsobem snížila poptávka. Došlo to dokonce tak daleko, že v lednu tohoto roku přišly Spojené státy americké poprvé v historii o titul největšího trhu s automobily. Podle sdružení výrobců automobilů v Číně bylo v lednu tohoto roku prodáno ve Spojených státech asi 657 tisíc vozů, kdežto v Číně to bylo přibližně 735 tisíc vozů.


  • Vlivem snížené dostupnosti úvěrů, zvyšující se nezaměstnanosti, pomalejšímu růstu příjmů a poklesu hodnoty ruského rublu, očekává Rusko v letošním roce snížení prodeje automobilů o 25 - 50 %.
  • Japonská automobilka Nissan Motor se propadla do ztráty a zrušila 20 tisíc pracovních míst.
  • Slovenská průmyslová výroba v prosinci minulého roku klesla o téměř 17 %, přičemž nejvýraznější byl pokles v automobilovém průmyslu.
  • Také v České republice se v souvislosti s dopady finanční krize na české hospodářství nejčastěji hovoří o ztrátách v automobilovém průmyslu. Vlivem nízké poptávky musela řada automobilek omezit výrobu a snížit počet pracovníků. Sdružení automobilového průmyslu na konci roku 2008 uvedlo, že automobilky v ČR a jejich dodavatelé do poloviny letošního roku propustí přes 13 tisíc lidí.
  • Japonská Toyota v březnu 2009 oznámila záměr na dobu 1 roku snížit ve svých britských továrnách výrobu i mzdy o deset procent. Toyota se chce tímto opatřením vyhnout propouštění. Dalším důvodem je snaha o snížení nákladů.


Automobilový průmysl - motor ekonomiky


Proč právě útlum v automobilovém průmyslu je ovšem považován za tak velký problém? Automobilový průmysl se významným způsobem podílí na výkonu ekonomiky států. Jeho ochromení tedy znamená pro řadu zemí nejen výrazný zásah do vývoje a výkonu ekonomiky, ale také do rozpočtu státu. Automobilový průmysl zaměstnává obrovské množství lidí a je napojen na celou řadu firem (dodavatelů). Snižování výroby a masivní propouštění pracovníků automobilek se přelévá a dostává do problémů další odvětí. Dodavatelé automobilek jsou nuceni propouštět své zaměstnance a omezit nebo dokonce zastavit výrobu. Proto státy přistupují k opatřením, které mají posílit poptávku na trhu automobilů a tím trh automobilů oživit.


  • Rusko již dříve zvýšilo clo na dovoz automobilů. V průběhu roku 2009 chce navíc ze státní pokladny vynaložit přibližně 12,5 miliardy rublů na nákup automobilů místní výroby pro úřady, čímž chce posílit poptávku v automobilovém průmyslu.
  • Záchranný balík schválený Sněmovnou reprezentantů ve Spojených státech amerických zase počítá mj. s daňovými úlevami a podobnými výhodami při nákupu automobilu.
  • Pod podmínkou, že v následujících pěti letech nebudou automobilky Renault, PSA Peugeot Citroen a filiálka Renault Trucks zavírat továrny a propouštět zaměstnance, jim Francie přislíbila poskytnout půjčku v celkové výši 6,5 miliard eur. Dále se počítá s podporou financování splátkového prodeje vozidel, který využívá většina Francouzů a podporou subdodavatelů v automobilovém průmyslu.
  • Německá vláda vydala opatření „Zajištění zaměstnanosti prostřednictvím posílení růstu“ (z listopadu 2008) a „Pakt pro zaměstnání a stabilitu v Německu za účelem zajištění pracovních míst, posílení růstových faktorů a modernizaci země“ (z ledna 2009). Opatření se týkala např. osvobození nově nakoupených vozidel od placení daně z motorových vozidel pod dobu 1-2 let (1. baliček) nebo možnosti získání státní „prémie“ ve výši 2500 Euro. O tu je možné požádat v případě, že si žadatel zakoupí nový vůz a původní (minimálně 9 let starý) automobil nechá na vlastní náklady sešrotovat (2. balíček).
  • Britský automobilový průmysl zaměstnává 850 tisíc lidí a představuje 10 % vývozu země. Na počátku března 2009 schválila Evropská komise britskou pomoc pro automobilový průmysl, která bude spočívat v garanci úvěrů. Dále oznámila záměr poskytnout dotaci automobilce Jaguar Land Rover na výrobu nového ekologického vozu.
  • Příspěvek na likvidaci vozů starších 10 let se rozhodla poskytovat lucemburská vláda. Vzhledem k tomu, že se v Lucembursku automobily nevyrábějí ani nemontuje (v tomto ohledu jde tedy spíše o podporu francouzského automobilového průmyslu), je možné považovat za hlavní snahu vlády snížit emise CO2 a zlepšení energetické bilance.
  • Také v našem národním protikrizovém plánu se počítá s podporou automobilového průmyslu ve formě možnosti odečtu DPH u nově kupovaných osobních automobilů. Opatření vlády České republiky konkrétně počítá, že od 1. 4. 2009 budou mít firmy a živnostníci možnost odpočtu DPH při pořizování osobních vozidel pro firemní účely.


Automobilová krize nahrává ekologům


Je zřejmé, že automobilový průmysl je klíčovým odvětvím pro celé evropské hospodářství. Přispívá k zaměstnanosti (přímo a nepřímo automobilový průmysl zaměstnává přes 12 miliónů lidí, což je přibližně 6 % ze všech pracujících obyvatel zemí EU), má vliv na existenci stovek tisíc malých a středně velkých podniků a je významným zdrojem inovací a konkurenceschopnosti evropského hospodářství.

V době příznivého vývoje ekonomik se velmi často hovoří o tom, že počet automobilů pohybujících se na silnicích se závratným způsobem zvyšuje, což má vliv na zhoršující se stav emisí skleníkových plynů CO2. V rámci mezinárodní spolupráce probíhají jednání a vznikají dohody o postupném snižování těchto emisí. V době krize, se více než před ní, ukazuje, že zájmem států rozhodně není snižování počtu automobilů na silnicích. Téma jako je ochrana životního prostředí a snižování emisí skleníkových plynů CO2 sice vždy bylo a je prioritou, ale až tou druhořadou. V únoru 2007 Evropská komise přišla s návrhem zavést povinné snížení emisí u nově vyráběných automobilů, ale s platností až od roku 2012. Dnešní „krize v automobilovém průmyslu“ a opatření některých vlád, možná přispějí k tomu, že stanovených limitů na emise CO2 dosáhnou země ve výrazně kratším termínu.

Autor článku

Ivana Valová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU