Obchodníci kvůli krizi přiostřují cenový souboj o zákazníky

16.04.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. dubna (ČTK) - Obchodní řetězce přiostřují cenový souboj o zákazníky, kteří kvůli obavám z dopadů hospodářské krize na své peněženky více hlídají útraty a pečlivěji si vybírají obchody, ve kterých nakupují. Obchodníci proto rozšiřují nabídku levnějších privátních značek a někteří zavádějí nové značkové výrobky za nízké ceny, pomocí kterých se snaží zákazníky do svých prodejen přilákat.

Například společnost Tesco Stores ČR v těchto dnech zahájila prodej více než 300 značkových produktů za ceny, které jsou prý zcela srovnatelné s cenami diskontních řetězců. Diskontní prodejny jsou přitom považovány ze nejlevnější nákupní místa. Lidé za nízké ceny v obchodech Tesco nakoupí čerstvé a trvanlivé potraviny, kosmetiku či zboží pro domácnost.

"Značkové zboží za trvale nízkou cenu v běžné nabídce je v současné době ekonomického poklesu jedním z hlavním požadavků zejména cenově orientovaných zákazníků," sdělila dnes novinářům mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Podle průzkumu, který si společnost Tesco nechala vypracovat, jsou Češi méně spokojeni se svou finanční situací. Lidé prý více šetří a jsou opatrnější při nákupech. "Cena je velmi ostře sledována a zákazníci více reagují na akční nabídky. Méně často se také stravují v restauracích a častěji vaří doma," uvedla Karasová.

Obchodní řetězce letos také rozšíří nabídku privátních značek, které prodávají pod vlastním názvem a za nižší cenu než značkové zboží. Například Ahold, který v Česku provozuje tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, letos podle svého mluvčího Libora Kytýra hodlá na pulty svých obchodů umístit 1000 nových výrobků prodávaných pod privátní značkou. Výrazně nabídku privátních výrobků Ahold rozšířil již v roce 2008.

Také společnost Makro Cash&Carry ČR, která v Česku provozuje 13 velkoobchodních center, kvůli hospodářské krizi poskytne některým svým stálým zákazníkům slevy. Makro má nyní více než 800.000 registrovaných zákazníků z řad podnikatelů, zejména obchodníků a firem podnikajících v gastronomii. Na slevy dosáhne přibližně osmina z nich, která v obchodech Makro nejvíce utrácí. Právě mnozí maloobchodníci i restauratéři již krizi pocítili na nižších tržbách.

Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research upozornil, že pokud se letos krize výrazně podepíše na příjmech obyvatel, nezaměstnanosti a celkovém ekonomickém prostředí, může se nákupní chování Čechů opravdu výrazně změnit. "Může dojít k tomu, že se (zákazníci) více obrátí k diskontním řetězcům. Možná třeba ani ne proto, že by měly o tolik levnější zboží, ale že je tam poměrně malý nákupní košík, takže domácnosti jakoby tolik nespotřebují," podotkl.

Podobný názor má i Martin Tesař z poradenské společnosti Deloitte. "Spotřebitelé se budou stále více řídit cenou zboží, a to v míře ještě větší než doposud. Tento trend začíná být patrný už nyní, kdy zákazníci přecházejí k maloobchodníkům, kteří si hlídají ceny výrobků," prohlásil.

Češi kvůli světové hospodářské krizi, která již donutila řadu tuzemských podniků omezovat výrobu a propouštět, začali šetřit v závěru loňského roku. Například v prosinci maloobchodní tržby klesly meziročně o 2,9 procenta a nižší tržby měli obchodníci i letos. Některé obchodní řetězce letos očekávají stagnaci či mírný pokles maloobchodních tržeb.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK