Bankopojištění - nová cesta ke klientovi?

14.05.2002 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Stále častěji se setkáváme s novým pojmem - bankopojištění. Objevují se nové produkty, které jsou označovány jako produkty bankopojištění. Co to tedy  je a co lze bankopojištěním nazvat?

Koncem dubna jsem obdržela tiskovou zprávu ČSOB, která nabízí první produkt z konceptu bankopojištění "ČSOB Životní  pojištění", který vznikl ve spolupráci s ČSOB Pojišťovnou. Tento produkt je nabízen klientům na bankovních přepážkách ČSOB. Podle tiskové zprávy se retailové bankopojištění v roce 2001 podílelo na celkovém zisku mateřské společnosti ČSOB - společnosti KBC 36 procenty.


Co si tedy pod bankopojištěním představit?

Bankopojištění je strukturovaný prodej kombinovaných finančních produktů banky a pojištění cíleným skupinám klientů. Je třeba vytvářet takové kombinace produktů, které vyhovují určitým skupinám klientů. Někdy si klient ani neuvědomuje, že se jedná o produkt bankopojištění. Příkladem takového produktu je např. mezinárodní platební karta, s jejímž pořízením klient získává cestovní, popřípadě zdravotní pojištění.

Vývoj a zavádění bankopojištění lze rozdělit do několika fází:

První a nejjednodušší fází je pouhý prodej některých vybraných produktů pojišťovny  prostřednictvím sítě poboček banky. Banka nabízí klientům nejen své produkty, ale i produkty pojišťovny. Příkladem může být cestovní pojištění. Pokud klient přijde do směnárny dá se předpokládat, že se chystá do zahraničí, a proto mu pracovník nabídne možnost sjednání cestovního pojištění. Obdobně lze nabízet i další druhy pojištění.

Další fází je potom vytváření vzájemně propojených balíčků produktů. Dochází tak k propojení produktů, které již na sebe vzájemně navazují a doplňují se. Nejde již o izolovaný prodej produktů. Příkladem  takovéhoto specifického balíčku je například  poskytnutí hypotečního úvěru společně s pojištěním nemovitosti, případně i životní pojistky a jejich vinkulací  ve prospěch banky. Tento balíček je již přesně určen pro skupinu klientů, kteří financují nemovitost  hypotečním úvěrem.

Následující fáze znamenají zdokonalování a propojování a v nejdokonalejší fázi jsou produkty do sebe integrovány funkčně, marketingově i klientsky a jsou propojeny i v oblasti informačních technologií.  

Rozvoj bankopojištění  v sobě tedy zahrnuje zjednodušení pro klienty, kdy pod jednou střechou naleznou vše - založí si účet, uzavře si pojištění, stavební spoření a třeba i penzijní připojištění. Banka už nebude místem, kam klient nosí příkazy k úhradě a pouze vkládá a vybírá peníze, ale bude to místo na kterém mu pracovník - poradce - zpracuje finanční analýzu, ve které rozebere rodinnou finanční situaci klienta a nabídne mu řešení jak s penězi výhodně naložit.

Je třeba však říci, že díky bankopijištění dochází ke vzájemnému propojení bank a pojišťoven v rámci finančních skupin, čímž se potom klient pokud využije možnosti "vše pod jednou střechou" dostává do situace, že všechny smlouvy a všechny své finanční prostředky má v rámci jedné finanční skupiny a přestává diverzifikovat portfolio. Ale to už je na každém, jak se rozhodne a čemu dá přednost.

 

Autor článku

Elena Pohanková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ