Dopravci: Na Hradecku hrozí od září kolaps autobusové dopravy

19.07.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Hradec Králové 19. července (ČTK) - Čtyři nejvýznamnější autobusoví dopravci v Královéhradeckém kraji tvrdí, že od 1. září hrozí v kraji kolaps regionální autobusové dopravy. Dopravci odmítají záměr kraje na zavedení systému integrované dopravy a proti záměrům kraje založili sdružení. Vyplývá to ze stanoviska dopravců, které dnes ČTK zaslala mediální agentura Headline PR. Dopravci tvrdí, že se chystá výrazné snížení dotace na jeden kilometr, což pro ně bude likvidační.

Podle záměru kraje by od září mělo v regionu jezdit o pětinu více autobusových spojů než nyní. Integrace dopravy by se měla rozšířit do celého kraje. Krajský radní pro dopravu Josef Ješina (ČSSD) v pátek uvedl, že zavedení integrace krajský rozpočet nijak nezatíží. Kraj také nepočítá s finanční spoluúčastí měst a obcí. "Integrace veřejné dopravy by měla přinést výhody obyvatelům kraje a nezvyšovat přitom zisky soukromých firem," uvedl Ješina.

Smlouvu o sdružení uzavřely společnosti ČSAD Semily, Veolia Transport Východní Čechy, Orlobus a Osnado. "Základním cílem sdružení je prosazení zákonnosti postupu kraje a společnosti OREDO při optimalizaci a integraci regionální dopravy," uvedl jednatel Osnada Martin Bělovský. OREDO je krajská společnost, která dopravu v kraji organizuje.

Podle dopravců kraj nepředstavil plány na integraci všem dotčeným obcím. Vyjádření obcí prý kraj také žádá v době prázdnin, kdy zastupitelstva nezasedají. Podle dopravců bez zapracování připomínek starostů dojde k chaosu, autobusy budou jezdit v pro cestující nevyhovujících časech.

Kraj však tvrdí, že s radnicemi již několik týdnů jedná. "Naprostá většina starostů, které jsme navštívili, připravované změny vítá. Skutečně jde o systém, který přinese vyšší komfort cestujícím a pomůže zabrzdit rostoucí výdaje kraje na dopravní obslužnost," uvedl v pátek jednatel firmy OREDO Vladimír Záleský.

OREDO také podle Bělovského chce účastníkům sdružení předložit dodatky k uzavřeným smlouvám v rozporu s právními předpisy i ekonomickou logikou. "V případě, že bychom odmítli, nám kraj hrozí nasazením duplicitních spojů. Takové jednání je protizákonné," tvrdí Bělovský.

Kraj tvrdí, že díky integrovanému systému budou na sebe autobusové spoje lépe navazovat. Lidé také budou moci cestovat autobusem i vlakem po celém kraji na jednu jízdenku. Integrovaný systém kraj postupně zavedl od roku 2004 na Broumovsku, Náchodsku a Rychnovsku. Konkrétní změny v jízdních řádech by měl kraj zveřejnit v srpnu.

Podle Bělovského však kraj dosud dopravcům neřekl, co přesně a za jakých podmínek po nich bude chtít. Neexistuje podle něj ani dohoda o podmínkách zkušebního období nového systému. Firma Osnado, kterou Bělovský vede, dělá pro kraj nejvíce výkonů.

Již dříve kraj uvedl, že počet autobusů k obsluze integrovaného území by se měl snížit ze 179 a 143 vozů. Nižší počet autobusů by však měl najezdit více kilometrů. Většina autobusů má být také menšího typu s nižšími provozními náklady.

Hradecký kraj letos na zajištění dotovaných autobusových a vlakových spojů počítá v rozpočtu s výdajem přes 570 milionů korun. Z toho dotace autobusové dopravní obslužnosti činí zhruba 243 milionů korun.

Poslední velký spor mezi krajem a dopravci se odehrál před třemi lety v Ústeckém kraji. Většinu autobusové dopravy tam zajišťoval Dopravní podnik Ústeckého kraje. S krajem se ale nedohodl na ceně a dostal výpověď. V srpnu roku 2006 pak kvůli sporům autobusy několik dnů nejezdily. Pro Ústecký kraj nyní zajišťuje veřejnou dopravní obslužnost 12 nových dopravců, smlouvu mají na osm let.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK