Příprava grafikonu ČD finišuje, jasno je o mezinárodních spojích

10.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. srpna (ČTK) - Občané a obce mají poslední měsíc na to, aby uplatnili své požadavky na vnitrostátní vlakový jízdní řád pro příští rok. Sdělil to mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zatímco u vnitrostátních spojů se bude jednat především o penězích z veřejných rozpočtů, trasy mezistátních vlaků jsou již dohodnuty se zahraničními železničními společnostmi. Oproti dnešku nastane jen několik změn.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která grafikon sestavuje, přijímá požadavky dopravců do 7. září. Nový jízdní řád začne platit 13. prosince. Nyní zástupci drah, krajů a ministerstva dopravy jednají o objemu objednávky na příští rok. Občané a obce mají ještě příležitost zaslat na krajské úřady a na ministerstvo své připomínky.

Problémy se očekávají především u regionálních vlaků, jejichž ztrátu hradí kraje. Ty na letošek mají ve svých rozpočtech 4,7 miliardy korun, dráhy však hovoří o celkové ztrátě 7,9 miliardy. Letos mimořádně 3,2 miliardy korun přispěje krajům stát, což se však příští rok nebude opakovat.

Jak uvedl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, kraje a stát by měly objednat jen takový rozsah dopravy, na který budou mít dostatek financí. "V roce 2010 nebude možné pro kraje a stát zajišťovat jiné spoje než ty, u kterých bude dohodnuta plná úhrada ztráty," uvedl Blažek.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka počátkem července řekl, že rozsah regionální dopravy se příští rok zmenší zhruba o 12 procent. Omezení zřejmě postihne i dálkové spoje, které objednává a platí ministerstvo. Dráhy potřebují 4,3 miliardy korun, dostanou však pouze 3,8 miliardy. To by mohlo vést ke snížení počtu spojů podle Slamečky maximálně o pět procent.

Od příštího roku možná budou dráhy provozovat rychlíky na základě desetileté smlouvy se státem. Podmínkou je souhlas vlády, která návrh smlouvy projedná po vládních prázdninách.

Mezinárodní vlaková doprava dozná s prosincovým začátkem nového jízdního řádu několik změn. Dráhy například údajně na žádost zahraničních partnerů zruší vlak EuroCity Comenius z Prahy do Krakova a plánují ho na českém území nahradit jiným spojem. Dopravce také prodlouží tradiční spoj Vindobona až do jihorakouského Villachu.

"V návaznosti na hospodářskou krizi a stavební činnost v zahraničí došlo k optimalizaci vedení některých spojů," uvedl Šťáhlavský. Kromě Vindobony, která nyní jezdí z Hamburku přes Berlín a Prahu do Vídně, bude do Villachu zajíždět i vlak Polonia, který teď jezdí do Vídně z Varšavy přes Ostravu.

Vlaky budou ve Vídni odkloněny od tradiční trasy, neboť vídeňské Jižní nádraží (Südbanhof) se přestavuje. V Praze se zase mezinárodní vlaky z velké části přesunou z Holešovic na Hlavní nádraží, kde naopak přestavba skončila.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK