Když povodeň vzala i platební kartu....

27.08.2002 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Všichni víme, že ztráta platební karty není nic příjemného a povodně nám to zrovna moc neusnadnily. Ale jak se v případě ztráty či odcizení platební karty zachovat a na co vše se připravit?

V důsledku povodňové katastrofy se zničila či ztratila spousta věcí a samozřejmě i platebních karet. Banky jsou si vědomy toho, že v současné době došlo k nárůstu ztrátovosti platebních karet a v souvislosti s těmito událostmi začaly nabízet i výhodnější podmínky pro vyřizování žádostí o vydání karty nové.

Ztratí-li se Vám platební karta, čeká vás dozajista spousta problémů, vyřizování a samozřejmě vás to bude i něco stát. Naštěstí se některé banky rozhodly, že v této krizové situaci poplatky účtovat nebudou. Komerční banka dočasně úplně zrušila poplatek za blokaci a stoplistaci platebních karet. Poštovní spořitelna, Union banka i Česká spořitelna nabízejí bezplatnou výměnu povodní poškozených či ztracených platebních karet.

Na co se tedy musíte v případě ztráty platební karty připravit?

I když Vám vaši platební kartu odnesla voda, nenechávejte nic náhodě a okamžitě ji zablokujte. Karta se totiž určitě objeví někde jinde a nějaký nenechavec si ji může klidně přivlastnit. A jaké by potom bylo vaše překvapení, kdybyste zjistili, že na vašem kontě již nejsou žádné peníze.

Blokace karty se provádí u většiny bank po telefonu (a to i ze zahraničí). Stačí tedy vytočit co nejdříve nouzové číslo vaší banky a zde pak ztrátu ohlásit operátorovi. Během krátké doby vám banka platební kartu zablokuje. Tím zabráníte tomu, aby vám již zmiňovaný nenechavec vydrancoval konto, platil vaší kartou u obchodníka, nebo ji jinak zneužil. Nemá prostě šanci.

Pokud neznáte speciální číslo (to byste ovšem měli znát!) zavolejte na infolinku vaší banky, kde vám toto telefonní číslo určitě rádi sdělí. Po telefonickém ohlášení je blokace platební karty platná již druhý den po nahlášení a u některých bank dokonce okamžitě. Velice zajímavou nabídku poskytuje pojištění ČSOB. Banka převezme zodpovědnost i den zpětně (tento druh pojištění však navíc vyžaduje, abyste nejprve oznámil ztrátu karty policii).

Po provedení blokace je ještě nutné dojít na pobočku vaší banky. Učiňte tak co nejrychleji, protože některé banky si dokonce účtují poplatek za každý den prodlení. Ve vaší bance potom vyplníte hlášení o krádeži, který zohledňuje způsob jakým ke ztrátě platební karty došlo.

Nyní už vám nezbývá nic jiného, než si zřídit novou platební kartu. Vyplňte žádost o vydání karty nové. Za její vydání v některých bankách zaplatíte poplatek. Poštovní spořitelna, Union banka i Česká spořitelna nabízejí bezplatnou výměnu povodní poškozených či ztracených platebních karet.

Bohužel však ještě nějakou dobu potrvá, než vám banka novou platební kartu vystaví. Připravte se na to, že se bez ní budete muset ještě nějakou dobu obejít. Někdy to může trvat i celý měsíc, než vám banka vydá kartu novou. Zvláště v případě, že se v bance nahromadí spousta takovýchto žádostí. Což se samozřejmě může stát i v případě povodní. Banka vám pak nejprve pošle poštou PIN a vy musíte jít znovu na pobočku vaší banky, kde vám vydají kartu novou.

Telefonní čísla, kde můžete hlásit ztrátu platební karty

Československá obchodní banka

02 6135 4649

Komerční banka

02 2241 2230

HVB bank Czech Republic

02 2111 2930

GE Capital Bank

02 7277 1111

Česká spořitelna

02 6720 1889

Raiffeisenbank

02 7277 1111

Živnostenská banka

02 2423 2423

Citibank

02 3306 2222

eBanka

0800 124 100

Autor článku

Renata Pražáková


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ