Češi loni méně jezdili MHD, podniky se snaží dohnat tržby jinde -------------------- --------------------

17.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. ledna (ČTK) - Hromadnou dopravou ve velkých českých městech loni cestovalo méně lidí než v roce 2008. Vyplývá to z informací, které ČTK poskytli provozovatelé MHD. Úbytek je někde až desetiprocentní a jeho příčinami jsou podle dopravních podniků hlavně krize a někdy i dražší jízdné. Z těchto důvodů také často přibylo černých pasažérů. Mnoho firem meziročně snížilo tržby z MHD a snaží se je získat z jiných služeb - provozují čerpací stanice, opravují vozy a zajišťují zájezdovou dopravu.

Údaje dopravních podniků jsou zatím většinou předběžné. Jejich reálnost ale podporují statistiky ministerstva dopravy za první tři čtvrtletí roku 2009. Podle nich klesl počet cestujících meziročně téměř o čtyři procenta. Nejvíc, o 13 procent, ubylo pasažérů v trolejbusech. Naopak tramvaje a pražské metro si pohoršily o dvě procenta.

Pražský dopravní podnik zatím čísla za celý loňský rok nezveřejnil. Jeho mluvčí Ondřej Pečený ČTK řekl, že účetní uzávěrka je v únoru a do té doby nebudou známy ani odhady výsledků. Do září městská firma vykázala ztrátu 2,34 miliardy korun, což je o 468,9 milionu více, než očekávala.

Jinde už údaje za celý rok mají a od ledna z nich vyvodili důsledky. V Brně kvůli loňskému pětiprocentnímu úbytku cestujících omezil dopravní podnik frekvenci některých spojů, vozidla najedou 38 milionů kilometrů, o 2,5 milionu kilometru méně než loni. Pardubický dopravní podnik zaznamenal o šest procent cestujících méně. A i pokud lidé zůstali MHD věrni, snažili se najít co nejvýhodnější tarify a utratili za jízdné méně. V Pardubicích to zapříčinilo pokles tržeb z MHD o čtyři procenta na 120 milionů korun.

V Plzni se čtyřprocentní úbytek cestujících projevil snížením tržeb z jízdného o šest procent na 272 milionů. Podle šéfa firmy Michala Krause je to dáno i změnou chování cestujících, vinou krize a nezaměstnanosti si nekupují celoroční jízdné, ale měsíční nebo jednorázové. Asi tříprocentní pokles počtu pasažérů měl loni i ostravský dopravní podnik. Snížení tržeb z jízdného mělo podle šéfa společnosti Františka Kořínka vliv na celkový pokles obratu o 25 milionů na zhruba dvě miliardy korun. Důvodem poklesu bylo ale i dodatečné krácení dotace města na krytí ztráty. Loni dopravní podnik dostal od města 1,044 miliardy, pro letošní rok to je 985 milionů.

Pro nižší účast se letos rozhodla řada měst. Dopravní podnik města České Budějovice loni dostal od radnice skoro 200 milionů korun, v tomto roce to bude o 17 milionů méně. Na snížení dotací ale často doplatí cestující. Například v Karlových Varech kvůli krácení příspěvku města asi o čtvrtinu na 50 milionů zdražil dopravní podnik od ledna jízdné o dvě až pět korun.

Hradec Králové šel přesně opačnou cestou. Ve druhé polovině roku ceny jízdenek snížil, aby nalákal do městské hromadné dopravy víc zákazníků. Nevyšlo mu to. "Zlevněním jízdného tržby klesly asi o 5,5 milionu korun," řekl ředitel tamního dopravního podniku Miloslav Kulich. Magistrát výpadek v tržbách kompenzoval zvýšením provozní dotace a ceny většiny předplatních jízdenek se od ledna 2010 vrátily na původní vyšší úroveň.

I kvůli zdražování přibývá práce revizorům. V Olomouci se loni svezlo MHD 11.000 lidí, které chytili revizoři bez jízdenky. O rok dřív narazili na 9800 černých pasažérů. Revizoři v Ústí nad Labem odhalili loni bez platné jízdenky přes 39.000 cestujících, meziročně o zhruba 7000 lidí víc.

Dopravní podniky se mnohdy snaží svoji finanční nezávislost na městech zvyšovat jinými podnikatelskými aktivitami. V Hradci Králové jsou to například zájezdová doprava nebo opravy vozidel. "Původní obavy, že tržby z tohoto podnikání kvůli krizi klesnou, se nenaplnily," řekl Kulich. Další příjmy má firma z prodeje reklamy a pohonných hmot či z autoškoly.

Nové činnosti, například zavedení linky do Prahy nebo vlastní autoškola, stojí za loňským 14procentním zvýšením výnosů v Dopravním podniku města Liberec, řekl jeho ředitel Jiří Veselka. Firma navíc získala 66 milionů Kč z fondů Evropské unie na rekonstrukci tramvajové trati. Právě díky penězům z EU mohou i přes krizi a horší výsledky začít v některých městech ještě letos jezdit nové vozy MHD. Jihlavský dopravní podnik dostane na 23 trolejbusů z unie 212 milionů Kč - vozy bude nakupovat postupně do roku 2011. V tomto roce jich přibude pět.

Cestující MHD v některých městech: cestující (2009) v milionech rozdíl 08/09 v pct Brno 343,4 -5 Plzeň 102,3 -4,4 Ostrava 105 -3,3 Olomouc 58,5 -5 Jihlava 13,7 -9 Ústí nad Labem 51,4 -1 Pardubice 28,4 -6 Kladno 9 -10 Příbram 3 +6

zdroj: dopravní podniky

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK