POROVNÁNÍ OBORŮ: Biologie - II.díl

27.01.2010 | , VysokéŠkoly.cz
Studentské centrum

Opět se v porovnání vracíme k biologickým oborům. Jednotlivé univerzity jsou opravdu štědré co se týče specializací, a tak se nemusíte bát, že se budete věnovat rostlinám namísto plného studia živočichů. Kromě toho školy nabízejí ekologicky orientované obory i obory aplikující různé technologie a metody v biologii.

Masarykova univerzita v Brně, Přírodovědecká fakulta

Obecná biologie
Molekulární biologie a genetika
Systematická biologie a ekologie
Matematická biologie

Úspěšnost uchazečů studijního programu (Bc.): Z 905 přihlášek bylo přijato 448 uchazečů, z nichž se 260 zapsalo ke studiu.

• OBECNÁ BIOLOGIE
    Charakteristika oboru: Studijní obor Obecné biologie naleznete v nabídce bakalářského i navazujícího magisterského studia. V bakalářském stupni jde především o získání základních teoretických a praktických biologických znalostí, ale už na konci druhého semestru si jeho studenti volí jeden ze směrů Fyziologie rostlin, Fyziologie živočichů, Mikrobiologie a Ekotoxikologie podle svého zájmu. Tomuto směru se také budou moci naplno věnovat v rámci případného navazujícího magisterského studia. Absolventi se uplatní v laboratořích či jiných pracovištích výzkumných ústavů včetně Akademie věd ČR, ale také v průmyslu a zemědělství.
    Přijímací zkoušky: bakalářské studium - TSP + odborný test biologie se základy chemie, navazující magisterské studium - předměty bakalářské státní závěrečné zkoušky.
    Předpokládaný počet přijatých do bakalářského studia: 50

• MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE A GENETIKA
    Charakteristika oboru: Mimo studium základních biologických disciplín se posluchači oboru budou potýkat s předměty chemickými a matematickými. Cílem studia je především příprava na navazující magisterské studium a na výběr profilace studenta. Tu si volí právě v navazujícím studiu ze dvou směrů - Genomika a proteomika a Molekulární genetická diagnostika. Absolventi se uplatní jak základním tak v aplikovaném výzkumu a to zejména v oblastech zdravotnictví, zemědělství, veterinářství a potravinářství.
    Přijímací zkoušky: bakalářské studium - TSP + odborný test biologie se základy chemie, navazující magisterské studium - genetika a molekulární biologie.
    Předpokládaný počet přijatých do bakalářského studia: 70

• SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE A EKOLOGIE
    Charakteristika oboru: Studenti oboru jsou seznamováni s teorií i praxí botanické, zoologické a ekologické problematiky s důrazem na výběr studijního zaměření, a to buď na botaniku či na zoologii. V plném rozsahu se svému zaměření mohou studenti věnovat v navazujícím magisterském studiu. Po jeho absolvování jak profese výzkumníků tak pracovníků v oblasti ochrany přírody a životního prostředí. Budou se orientovat v systematice rostlin i živočichů, v jejich ekologii a v ochraně biodiverzity.
    Přijímací zkoušky: bakalářské studium - TSP + odborný test biologie se základy chemie, navazující magisterské studium - systém a evoluce rostlin a živočichů, základy ekologie
    Předpokládaný počet přijatých do bakalářského studia: 55

• MATEMATICKÁ BIOLOGIE
    Charakteristika oboru: Obor je zaměřen na získávání matematicko-analytických dovedností v oblasti biologických a biomedicínckých problémů včetně bioinformatiky. Mezi hlavní řešená témata patří systematika a fungování živých systémů, matematické metody využitelné v biologickém výzkumu a aplikace informačních technologií v biologii a medicíně. Navazující magisterské studium vede k užší specializaci na určitou biologickou a matematickou oblast, jeho alternativou je přechod z bakalářského studia na studium odborné informatiky. Absolventi se uplatní při zpracování biologických dat v akademické i komerční sféře, v managementu klinických studií a v jiných oblastech podobně zaměřené správy.
    Přijímací zkoušky: bakalářské studium - TSP + odborný test biologie se základy chemie, navazující magisterské studium - bakalářské státní závěrečné zkoušky.
    Předpokládaný počet přijatých do bakalářského studia: 40

Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta

Biologie
    Ekologická a evoluční biologie

• BIOLOGIE
    Charakteristika oboru: V bakalářském oboru biologie se jedná o nejobecněji zaměřené studium zahrnující celý komplex biologických disciplín doplněné o základy chemie, fyziky, matematiky a bioinformatiky. Studium se snaží obsáhnout také biomedicínckou a ekologicko-evoluční tematiku. Studium je obvykle předstupněm ke specializovanějším oborům magisterského navazujícího stupně a hodí se pro uchazeče, jež nemají jasný dojem o své budoucí profilaci. Hlavní jádro výuky představují povinně volitelné předměty rozdělené do těchto oblastí: buněčná a molekulární biologie, fyziologie a anatomie/morfologie, organismy, ekologie a evoluce a ostatní předměty.
    Přijímací zkoušky: všeobecné studijní předpoklady + biologie.
    Šance na přijetí: Na tento obor bylo v loňském roce z 825 uchazečů přijato 277.

• EKOLOGICKÁ A EVOLUČNÍ BIOLOGIE
    Charakteristika oboru: Tento obor se hlouběji zaměřuje na studium ekologicko-evolučních věd a oborů zkoumajících biodiverzitu. Studenti se setkají s předměty ekologie, biodiverzity organismů, věd o Zemi a životním prostředí včetně biostatistiky a laboratorních metod. Měli by si osvojit jak teoretické znalosti tak praxi terénního biologa, který umí využít poznatků na úrovni ekosystémů a krajiny. Optimálně studenti pokračují v navazujících magisterských biologických a ekologických oborech.
    Přijímací zkoušky: všeobecné studijní předpoklady + biologie
    Šance na přijetí: Z 202 uchazečů bylo loni přijato 72 nových studentů.

• MOŽNOSTI NAVAZUJÍCÍHO MAGISTERSKÉHO STUPNĚ STUDIA
    Navazující magisterské studium nabízí oproti bakalářskému mnohem užší specializace a širší nabídku oborů. Těmi jsou Anatomie a fyziologie rostlin zaměřená na stavbu a životní funkce rostlin, Botanika zabývající se ekologií a evolucí rostlin a hub, Buněčná a vývojová biologie orientovaná na problematiku buňky a buněčného vývoje, Ekologie s důrazem na systémové znalosti biologie a také Fyziologie živočichů, Imunologie, Mikrobiologie, Parazitologie, Zoologie a v neposlední řadě Genetika, molekulární biologie a virologie a Antropologie a genetika člověka. Přijímací zkoušky jsou ústní a testují znalosti zvoleného oboru. Celkový počet přijatých uchazečů do navazujícího magisterského programu Biologie je 200 osob.

Ostravská univerzita v Ostravě, Přírodovědecká fakulta

Aplikovaná ekologie
    Experimentální biologie
    Systematická biologie a ekologie
    Biologie (dvouoborová)

Úspěšnost uchazečů studijního programu (Bc.): Z 377 přihlášek bylo přijato 121 uchazečů, z nichž se 109 zapsalo ke studiu v prezenční formě, v kombinované formě bylo přihlášek celkem 75, přijato 52 a zapsáno 44 studentů.

• APLIKOVANÁ EKOLOGIE
    Charakteristika oboru: Studium (pouze v bakalářské formě) směřuje k výchově odborníků na ekologii a ochranu přírody. Dokáží se uplatnit ve státní správě zabývající se ochranou přírody, krajiny a životního prostředí, na pracovištích hygienické služby a inspekce životního prostředí, ve vodohospodářské správě, v resortních ústavech lesnického či zemědělského výzkumu a ve funkcích podnikových ekologů.
    Přijímací zkoušky: OSP Scio

• EXPERIMENTÁLNÍ BIOLOGIE
    Charakteristika oboru: V experimentální biologii se kombinují přístupy biologie, chemie a fyziky k získávání dovedností potřebných k užití různých experimentálních metod studia biologického materiálu. Nedílnou součástí je tedy praktická výuka. V navazujícím magisterském studiu je věnována pozornost praktickým aplikacím na rozhraní oborů - medicíny, zemědělství, hygieny i ochraně prostředí. V průběhu obou stupňů studia mají studenti možnost specializovat se na jimi vybranou oblast. Po dokončení studia se mohou stát pracovníky ve zdravotnictví, hygieně, potravinářství, farmacii, zemědělství, odpadovém hospodářství, v chemickém hospodářství či v ekologii.
    Přijímací zkoušky: bakalářské studium - OSP Scio, navazující magisterské studium - písemná a ústní zkouška v rozsahu bakalářského studia.

• SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE A EKOLOGIE
    Charakteristika oboru: Studenti oboru se zabývají systematikou a taxonomií živočišných a rostlinných organismů, ekologií, fyziologií, genetikou i molekulární biologií. V rozvrhu se také setkají s předměty biomonitoringu a legislativy ochrany životního prostředí. Navazující magisterské studium rozšiřuje a prohlubuje odborné znalosti a klade důraz též na správnou interpretaci, prezentaci a zjišťování výsledků odborné činnosti. Uplatní se ve výzkumných ústavech, na vysokých školách, v orgánech státní správy i v podnicích zaměřených na ochranu životního prostředí a krajiny.

• BIOLOGIE (DVOUOBOROVÁ, Bc.)
    Charakteristika oboru: Studenti se učí širokému spektru biologických znalostí systematikou, anatomií, morfologií počínaje a obecnou biologií, morfologií, biologií člověka a ekologií konče. kromě teoretické výuky zahrnuje studium i laboratorní a terénní práci. Dle vlastního výběru předmětů se mohou profilovat určitým směrem. Studium může posloužit jako vhodná příprava pro navazující magisterské studium některého ze specializovanějších oborů, případně pro navazující učitelské studium.
    Přijímací zkoušky: OSP Scio

web fakulty

Univerzita v Hradci Králové, Pedagogická fakulta

• SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE A EKOLOGIE
    Charakteristika oboru: Studium se orientuje na systematiku a taxonomii rostlin a živočichů, zabývá se ekologií, fyziologií a také molekulární biologií a genetikou. Zahrnuje jak teoretickou výuku, tak praktická cvičení v laboratořích a v terénu. Studenti se mohou specializovat na určitou oblast životního prostředí, např. na agroekologii či ekologii lesa. Navazující studium prohlubuje poznatky z bakalářského stupně specializovanými předměty, např. biomonitoringem, revitalizací krajiny, managementem lesních ekosystémů či biotechnologiemi. Absolventi se mohou realizovat na pozicích veřejné správy v oblasti životního prostředí, v přírodovědných odděleních muzeí, různých biologických ústavech, laboratořích či botanických a biologických zahradách.
    Přijímací zkoušky: Uchazeči o bakalářský obor se účastní písemné a ústní zkoušky z biologie, budoucí magistři konají pouze ústní zkoušku v rozsahu znalostí a vědomostí bakalářského stupně.
    Šance na přijetí: V bakalářském stupni studia bylo v loňském roce přijato 48 studentů ze 113 uchazečů, v navazujícím magisterském stupni poměr přijatých k uchazečům činil 15 přijatých ku 18 uchazečům.

Zdroj: webové stránky fakult, najdivs.cz, uiv.cz.

Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.

• Autor článku