Výrobci alkoholu hlásí za leden výrazné meziroční propady prodeje

02.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 2. února (ČTK) - Výrobci alkoholických nápojů hlásí za leden výrazné meziroční propady v prodejích. Kromě toho, že je pro ně tradičně nejslabší měsíc, promítnou se do prvních dvou letošních měsíců nárůsty spotřební daně a DPH platné od ledna. Většina obchodníků se proto koncem roku předzásobila levnějším zbožím. ČTK to potvrdili všichni velcí producenti lihovin a piva v ČR.

"Zatím je to v rámci očekávání, které odpovídá vývoji v lednu 2004, kdy také došlo ke zvýšení spotřební daně a loňskému lednu v Polsku, kde se tehdy také zvedla," uvedl šéf Stocku Plzeň Petr Pavlík. Oproti loňskému lednu jde ale o výrazný propad. Největší česká likérka ho avizovala už koncem loňského roku, kdy tvrdila, že se obchodníci v extrémních případech předzásobí až na dva měsíce dopředu.

Podle Pavlíka byl minulý měsíc pokřivený a nelze z něj vyčíst žádný trend. O případné změně chování spotřebitelů bude možné začít hovořit až koncem února, trend půjde vyhodnotit až po půl roce. Výroba Stocku běží stejně jako před loňským říjnem, kdy likérka na tři měsíce přijala 36 brigádníků a kvůli předzásobení vyráběla nonstop. "Stále vyrábíme v Plzni pro sesterské firmy v Itálii. Silné je také Slovensko, kde se budou lidé do února předzásobovat kvůli vyšší spotřební dani od 1. března," dodal.

"Zatím je ta situace v lednu extrémně špatná, naříkají všichni," uvedl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Leden byl ale podle něj pro pivovary vždy slabší.

Lednové prodeje Plzeňského Prazdroje ovlivnilo podle mluvčího Jiřího Marečka razantní zvýšení spotřební daně na pivo o 33 procent, na nějž reagovali majitelé hospod a restaurací předzásobením. "Ve druhé polovině ledna se prodeje začaly zotavovat. Trend by mohl pokračovat i v únoru," dodal. Nadále je vidět odliv zákazníků z hospod a restaurací, což se netýká pouze piva, ale také nealko nápojů a jídel. Tento trend je více patrný v menších městech a na venkově.

"Odhaduji to minimálně na patnáctiprocentní propad oproti loňskému lednu," řekl prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek. Podle něj je to dobře vidět v hyper- a supermarketech, kde jsou na produkty většiny pivovarů slevové akce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK