Lidé na webech stále většinou volí platbu na dobírku a ne kartou

04.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 4. února (ČTK) - Lidé stále při nákupech na internetu upřednostňují ve většině případů, podle některých odhadů až v 70 procentech, platbu na dobírku. Naopak naprosto minimálně využívají platbu kartou on-line. Vyplývá to z vyjádření zástupců internetových obchodů a odborníků, které ČTK oslovila. Důvodem může být, že platební karty v Česku donedávna nebyly na platbu on-line na internetu nastaveny nebo obava o osobní údaje.

Podle prosincového průzkumu brněnského internetového magazínu Netshopper.cz, který zkoumal data z e-shopů ze zhruba 20.000 transakcí, volí platbu na dobírku 70,3 procenta klientů. Průzkum se zaměřil na e-shopy s frekventovaným zbožím nižší až střední cenové úrovně s průměrnou výši nákupu 1470 korun. Necelá pětina lidí preferovala osobní převzetí nákupu na pobočce či v kamenné prodejně. Pokud si zboží převezmou na pobočce či prodejně, pak již kartu rádi využijí a zaplatí jí přes 90 procent transakcí.

Bankovní převod peněz za zboží využilo devět procent lidí, platbu kartou on-line pouze 2,5 procenta. "Neochota platit kartou je velmi specifická. Ve vyspělých zemích je tato metoda nejpoužívanější a provádí se vždy přes silně zabezpečené propojení, kde je riziko zneužití minimální," uvedl Kamil Gric za server Netshopper.cz.

Internetové obchody mají podobné zkušenosti. Například u Kasa.cz předloni využilo platbu dobírkou 54 procent klientů, hotově na provozovně pak 29 procent. Možnost platby on-line kartou naopak Kasa.cz neposkytuje. "Platba on-line, jak ji známe ze zahraničí, u nás není populární především proto, že donedávna nebyly karty implicitně nastaveny na platbu i prostřednictvím internetu," řekla ČTK marketingová ředitelka internetového obchodu Kasa.cz Jitka Součková.

Druhou překážkou v rozvoji platby kartou on-line je právě existence dobírky, která v zahraničí není. "Osobně netuším, proč je proti dobírce stále takový boj, když zrovna u menších částek je to pro zákazníka daleko pohodlnější způsob," podotkla. Poslední z překážek může být podle ní stále velká nedůvěra Čechů k zadávání svých citlivých údajů.

Podle některých názorů ale platby kartou on-line stoupají. Podle prosincových údajů zástupců platebního systému PaySec Poštovní spořitelny a ČSOB loni od ledna do září internetové obchody meziročně zvýšily objem svých transakcí prostřednictvím karet on-line o více než deset procent na 2,2 miliardy korun.

Celkem by Češi v loňském roce podle dřívějších odhadů mohli utratit v internetových obchodech 26 až 27 miliard korun. Za rok 2008 odborníci očekávali nárůst na zhruba 22 miliard.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK