Piloti Lufthansy spustili největší stávku v historii

22.02.2010 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


* 4000 německých pilotů stávkuje za jistotu...

...zaměstnání

* Během čtyř dnů bude zrušeno zhruba 3200 letů Lufthansy

* Lufthansa a odbory v patové situaci, jednání zkrachovala

* Akcie společnosti oslabují o 1,9 procenta

FRANKFURT, 22.února (Reuters) - Nadprůměrně placení piloti Lufthansy <LHAG.DE> v pondělí kvůli obavám z možného propouštění vstoupili do historicky nejdelší stávky, jíž tato letecká společnost kdy čelila, a přinutili ji tak zrušit stovky letů.

Poslední víkendové pokusy o nalezení dohody selhaly, a stávka pilotů tak o půlnoci začala. Cestující, kteří kvůli ní uvízli na letištích, musí využít služeb jiných leteckých společností nebo na kratší vzdálenosti cestovat vlakem.

Lufthansa očekává, že ji stávka bude stát zhruba 100 milionů eur, nepočítaje ztráty z tržeb a možné poškození pověsti, když nyní během čtyř dnů v řadě neuskuteční zhruba 800 letů denně.

Problémy evropských přepravců by mohly ještě vzrůst vzhledem k tomu, že pondělí je současně posledním dnem tajného hlasování posádek konkurenční společnosti British Airways <BAY.L> o stávce, jež by mohla uvrhnout do zmatků dopravní odvětví také ve druhé největší evropské ekonomice. [ID:nLDE61I12V]

Pro stávku hlasovalo zhruba 4000 pilotů Lufthansy v obavách, že by se firma mohla pokusit snížit náklady na zaměstnance přesunutím pracovních míst do dceřiných společností v zahraničí, jako jsou Austrian Airlines <AUAV.VI> nebo Lufthansa Italia, jež vyplácejí nižší mzdy.

Nástupní roční plat druhého pilota u Lufthansy činí 62.000 eur, mzda kapitána pak 115.000 eur, uvádí se na náborových webových stránkách společnosti. Média uvádějí, že horní hranice mezd pilotů dosahuje zhruba 325.000 eur.

"Jak jsme říkali minulý týden, ti piloti chtějí, aby se s nimi jednalo jako s manažery, ale chovají se jako podhodnocení řidiči autobusů," uvedl místní obchodník.

JEDNÁNÍ NA MRTVÉM BODĚ

Piloti Lufthansy nabízejí, že se vzdají zvýšení platů, pokud naopak získají určitou kontrolu nad tím, jaké trasy či pracovní místa budou převedeny pod ostatní aerolinky spadající do skupiny. Lufthansa tento požadavek odmítá s tím, že by to vyžadovalo, aby se vzdala kontroly nad určitými částmi své obchodní strategie ve prospěch zaměstnanců a odborů.

Ekonomické oživení Německa se na konci roku 2009 zadrhlo a zaměstnanci se čím dál více strachují o svá místa. Snaží se proto zaměstnavatele přimět k příslibu zachování pracovních pozic výměnou za ústupky týkající se zvyšování mezd, jako v případě automobilky Volkswagen <VOWG_p.DE>. [ID:nLDE61F0EU]

Také zaměstnanci německého strojírenského sektoru souhlasili jen s mírným zvyšováním platů, aby zlepšili vyhlídky na zachování svých pracovních míst. [ID:nLDE61H0RL]

Odborová organizace pilotů o víkendu nabídla nové kolo jednání, Lufthansa nicméně uvedla, že nezačne znovu jednat, dokud se odbory nevzdají požadavků, jejichž splnění by podle názoru společnosti znamenalo nepřijatelný vliv na manažerské řízení. Jednání tak uvízla na mrtvém bodě.

"Tento spor je velmi těžké vyřešit a probíhající stávce se nedalo vyhnout," uvedl Jochen Rothenbacher, analytik ze společnosti Equinet.

Konkurenční letecké společnosti, železniční přepravci a autopůjčovny mezitím těží z přílivu cestujících Lufthansy, kteří hledají náhradní způsob dopravy.

Autopůjčovna Sixt <SIXG.DE> nechala v německém deníku Süddeutsche Zeitung otisknout celostránkový inzerát, na kterém je fotografie muže ve stejnokroji pilota s doprovodným textem: "Máte nízký plat? Staňte se řidičem u firmy Sixt! Nabídka práce na sixt.de"

Akcie společnosti Lufthansa ve 13:35 klesaly o 1,9 procenta.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK