Kofola loni i přes krizi pětinásobně zvýšila zisk na 443 mil. Kč

07.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava 7. dubna (ČTK) - Skupina Kofola loni přes hospodářskou krizi zpětinásobila svůj čistý zisk na 443 milionů korun. Přední výrobce nealkoholických nápojů ve střední Evropě zvýšil konsolidované tržby o 38 procent na více než devět miliard korun. ČTK o tom dnes informoval předseda představenstva mateřské Kofoly S.A. Jannis Samaras.

"Přestože všechny trhy v našem regionu byly zasaženy krizí, nejen že jsme zvýšili naše příjmy, ale výrazně jsme zlepšili i ziskovost naší obchodní činnosti," řekl Samaras. Zvýšení profitu také přisuzuje lepší kontrole provozních nákladů. "Naši dodavatelé byli ochotnější vyjednávat o cenách a podařilo se nám centralizovat nákup strategických surovin," dodal.

Díky zefektivnění prodeje a posilovaní značek Kofoly podle Samarase získali druhé místo na slovenském trhu, třetí místo v Česku a šesté v Polsku. Skupina investovala do propagace svých nejdůležitějších značek, kterými jsou Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík a Paola, což se projevilo v dobrých výsledcích prodeje na jednotlivých trzích.

"Za velmi zdařilý mohou rok 2009 považovat společnosti Kofola Slovensko a Megapack v Rusku, které dosáhly rekordních výsledků ve své dosavadní historii. Na Slovensku to bylo díky výsledkům nejsilnějších značek - Kofola, Rajec a Vinea, v případě Megapacku hrál roli prodej nízkoalkoholických výrobků, který se pohyboval rozhodně nad průměrem tamního trhu," uvedl mluvčí skupiny Kofola Martin Klofanda.

Podle zprávy pro polskou burzu tvořily loni jednu třetinu tržeb celé skupiny příjmy z prodeje v Polsku. Česko a Rusko se podílely na tržbách stejným, čtvrtinovým podílem, a Slovensko zbylým, 15procentním podílem. Celkem Kofola S.A. v závěru loňského roku zaměstnávala 2715 lidí, nejvíce v Polsku 899. V Česku jich pracovalo 839, v Rusku 550 a na Slovensku 427.

Loňský rok byl obdobím integrace společnosti Hoop Polska do struktur kapitálové skupiny. Stoprocentní podíl v české Kofole Holding převzala polská Kofola S.A. Hlavním důvodem je obchodování akcií Kofoly na varšavské burze. "Sídlí tam již od doby fúze, centrála společnosti je ale v Ostravě. Majoritním vlastníkem Kofoly S.A. jsou původní zakladatelé Kofoly, drží 57 procent," uvedl Klofanda. Pod Kofolu Holding spadají její dceřiné společnosti v Česku a na Slovensku, plus další dceřiné firmy.

Skupina loni investovala 506 milionů korun. Nejdůležitější investicí bylo dokončení výstavby výrobní a skladovací haly v závodě Rajecká Lesná na Slovensku. Hodnota tohoto projektu činila 287 milionů korun. Skupině se také podařilo snížit zadlužení o více než 670 milionů korun. "Výsledky by byly ještě lepší, kdyby se posilující euro neprojevilo ve zvýšení cen surovin v Polsku a v Česku," doplnil Klofanda.

V ČR loni firma prodala 117 milionů litrů Kofoly, což je oproti roku 2008 nárůst o čtyři procenta. Nápoj Kofola letos slaví 50 let své existence. K této příležitosti připravila firma řadu marketingových a propagačních programů, které by se měly projevit na vzrůstu prodeje v Česku a na Slovensku.

"Kofola uvádí na trh i řadu novinek, mimo jiné například Jupík Shake, ledový čaj Pickwick Just Tea, nové ochucené pramenité vody Rajec nebo hroznové nápoje značky Top Topic. Do Čech byla uvedena na Slovensku velmi oblíbená Vinea - tradiční hroznový nápoj," sdělil mluvčí. Předloni se Kofola sloučila s polským výrobcem nápojů Hoop. V Polsku se zaměří na tři klíčové značky - Hoop Cola, sirupy Paola a dětské nápoje Jupík.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK