Světový obchod se přesouvá na východ. S Čínou bude obchodovat stále více českých firem

29.05.2010 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Jednou z mála ekonomik, která nebyla zasažena světovou finanční krizí, resp. se z ní velmi rychle oklepala, se zdá být Čína.

Za minulý rok stoupl ukazatel čínského HDP o 8,7 procenta. Podle analytiků by tak již letos mohla Čína překonat USA a stát se druhou největší světovou ekonomikou. Čína tak je významným hráčem na světovém ekonomickém poli.

Není divu, že stále více menších a středně velkých českých firem projevuje zvýšený zájem o navázání obchodních kontaktů s čínskými obchodníky nebo přímo producenty. To, co bylo před několika lety specializovanou činností, kterou se zabývala pouhá hrstka lidí, je nyní v zorném poli relativně velkého počtu firem. Souvisí to jak s postupným rozvojem východních trhů, tak i s nutností řešit vzrůstající tlak na snižování nákladů.


Nápomocná ruka Honkongu


Čínský trh je obchodně snáze přístupný prostřednictvím svého souseda – Hongkongu, což má hned několik výhod. Je to jedno z nejdůležitějších středisek bankovnictví a obchodu. Hongkong si navíc před Čínou uchránil i svůj autonomní statut. Některé obchodní společnosti jsou zakládány právě zde, a to nejen kvůli daňovému zvýhodnění. Většina českých firem obchodujících s Čínou má v této zvláštní administrativní zóně své dceřiné obchodní společnosti. Výrobní závody jsou však umístěny v kontinentální Číně. Celý Hongkong směrem do vnitrozemí je industriální zónou s dokonale rozvinutou infrastrukturou.


Rostoucí konkurenceschopnost čínské produkce


Celosvětová ekonomická krize a její dopady jasně ukazují, kdo bude hrát významnou úlohu při očekávaném oživování světové ekonomiky. Mnozí ekonomičtí experti se shodují, že to bude právě Čína a další asijské země. Růst čínského HDP a růst podílu čínských výrobků na celosvětovém trhu vypovídají o rostoucí konkurenceschopnosti čínské produkce. Čeští výrobci by si z toho měli vzít jednoznačné ponaučení, konkrétně je třeba změnit chování, investovat do vývoje výrobků s vyšší přidanou hodnotou a daleko více se zabývat inovacemi.


Čínští obchodníci nemusí dostát slovu


Úspěch na čínském trhu je podmíněn nutností dokonale poznat lokální podmínky, předvídat, ale především se snažit minimalizovat veškerá případná rizika. Kvalitní podnikatelský plán, vynikající výrobek či precizní služba tvoří základ dobrého obchodu. Při obchodování s čínskými partnery by se nemělo zapomínat na spolupráci s místními odborníky. Velké riziko naopak hrozí tomu, kdo se chce vydat do Číny takříkajíc na vlastní pěst. Mezi nejčastější komplikace patří jazyková nevybavenost, kulturní a legislativní bariéry. Čínští obchodníci jsou velmi odlišní a ne vždy dodrží to, co na jednání přislíbí. Řada společností se snažila tento jev eliminovat zakládáním společných podniků, bohužel i zde se následně nevyplatilo spoléhat na čínský management.

Specializovaná vládní exportní agentura je schopna nalézt prostřednictvím svých databází prověřeného partnera, vhodného pro realizaci obchodu. Přímo na místě mohou odborníci v Číně doporučit českému exportérovi nebo importérovi partnera, který splňuje předpoklady pro úspěšné navázání obchodního vztahu. Pokud je klient prověřen na obou stranách transakce a příslušná banka je přítomna na těchto trzích, pak je zaručena vysoká míra pravděpodobnosti úspěchu transakce.


Perspektivní ekologie


Uspět se dá ale i v dovozu do Číny. Čínské vládní agentury spustily pobídkový program pro zařízení tzv. čisté energie, který by mohl být zajímavý i pro české výrobce věnující se tomuto oboru. Jedná se o reakci na takřka katastrofální stav čínského ovzduší a vod. Právě ekologie a energetické úspory mohou být jednou z perspektivních oblastí pro české subjekty. Čínská státní podpora má v konečném důsledku kompenzovat úroky z úvěrů čínských společností, které investovaly do ekologických programů.

 Autor působí jako ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank

Autor článku

Tomáš Nymburský  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU