Archivace a inventarizace v daňové evidenci

23.06.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


I při vedení daňové evidence je zapotřebí dodržovat zákonné podmínky pro správnou archivaci a inventarizaci. Nesplnění těchto zákonných povinností může mít za následek vysoké pokuty. Jak při vedení daňové evidence správně archivovat a inventarizovat?

V § 7b odst. 5 zákona o dani z příjmu je stanoveno, že daňový poplatník vedoucí daňovou evidenci je povinen uschovávat (archivovat) celou daňovou evidenci včetně všech dokladů za všechna zdaňovací období, pro která neskončila lhůta pro vyměření daně (daňovou evidenci si můžete stáhnout v sekci Formuláře ke stažení). Lhůty pro doměření či vyměření daně jsou přitom stanovené zákonem o správě daní a poplatků. Dále je však dodržovat i další normy týkající se archivace, pokud se daňového poplatníka týkají (např. zákon o DPH či zákon o sociálním zabezpečení). Lhůty se v těchto případech liší.


Základní lhůta pro archivaci

Lhůty pro archivaci začínají běžet koncem účetního období, kterého se týkají. Základní lhůty pro doměření daně jsou stanoveny v § 47 zákona o správě daní a poplatků. Od letošního roku došlo k důležité novelizace uvedeného paragrafu. Pokud zákon o správě daní a poplatků nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, tak nelze daň vyměřit ani doměřit, či přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost nebo do tří let od vzniku daňové povinnosti u těch daní, které nemají zdaňovací období.

Formulace v roce 2009 byla, že daň nelze vyměřit ani doměřit či přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání. Změna znění tohoto paragrafu, tak prakticky snižuje lhůtu pro doměření daně z příjmu fyzických osob ze 4 let na 3 roky. K novele zákona došlo v důsledku rozhodnutí Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 1611/07 z 2. 12. 2008.


Kdy platí delší lhůta pro archivaci?

Protože v případě archivace je potřeba dodržovat i jiné právní normy, tak se musí v některých případech archivovat déle. Podívejme se na nejčastější případy:

  • Za období, kdy je poplatník daně plátcem DPH, tak je zapotřebí archivovat daňové doklady a daňovou evidenci k DPH celkem 10 let od konce roku, kdy měl poplatník zdanitelné plnění. Tato povinnost vyplývá ze zákona o dani z přidané hodnoty (č. 235/2004 Sb.).
  • K prodloužení lhůt pro archivaci dochází i v případě finančního leasingu. V tomto případě se základní lhůta prodlužuje o dobu finančního leasingu (nejméně tedy o 3 roky).
  • Jestliže poplatník vykáže ztrátu, tak se lhůta pro archivaci prodlužuje na takovou dobu, aby se dala tato ztráta zkontrolovat.

Jako maximální lhůta, ve které může dojít k vyměření nebo dodatečnému vyměření daně, je desetiletá. Za nedodržení zákonných podmínek může být daňovému poplatníkovi správcem daně uložena vysoká pokuta.


Kdy a jak se provádí inventarizace?

Způsob inventarizace je upraven v § 7b odstavci 4 zákona o dani z příjmu. Daňový poplatník je povinen zjistit skutečný stav zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků, a to k poslednímu dni zdaňovacího období. O tomto zjištění se provede zápis a o případné rozdíly se upraví základ daně. Provedení inventarizace je v daňové evidenci poměrně jednoduché. Není zapotřebí vyplňovat složité výkazy jako při vedení účetnictví, kde to stanovují účetní předpisy. Rozsah inventarizace je rovněž výrazně nižší. Ze zákona je stanovena povinnost provést inventarizaci pouze u zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků. Není tedy zapotřebí provádět inventarizaci pokladny, cenin či drobného majetku.

Všechny díly najdete v sekci Seriály.

Autor článku

Petr Gola

Petr Gola

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT