Nákladní dopravci si možná zlevňují mýto, pokuty jsou jen mírné

21.07.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ústí nad Labem 21. července (ČTK) - Řidiči kamionů možná často podvádějí při výběru mýtného. Na jednotce pro komunikaci s mýtnou branou mají podle celníků stále častěji nastavený nižší počet náprav, než jaký má jejich vozidlo ve skutečnosti, čímž mohou ušetří až desítky procent. Celní správa takový přestupek pokutuje zpravidla jen mírně, a tak se podvádění s počtem náprav zřejmě rozmáhá. ČTK to řekl mluvčí severočeské celní správy Jiří Nejedlý. Dopravci stačí, aby ujel dvakrát cestu z Prahy do Brna a zpátky a tisícikorunová pokuta se mu už vyplatí.

Jen v Ústeckém a Libereckém kraji za první pololetí zjistili celníci 4983 přestupků v povinnostech platby mýtného, což je o 12 procent víc než loni. Na nárůst může mít vliv víc faktorů, ale podvádění s počtem náprav je jednou z pravděpodobnějších. "Špatně nastavený počet náprav je vůbec nejčastější prohřešek, s nímž se setkáváme," řekl dnes ČTK Nejedlý. Řidiči podle něj tvrdí, že to je nedopatření, i když se podle Nejedlého často může jednat i o úmysl.

Celní správa může přestupek trestat pokutou až do 5000 korun, ta je ale vyhrazena pro případ, že by kamion jel úplně bez palubní jednotky, a tak se podle Nejedlého spokojuje s tisícikorunovou pokutou. Za první pololetí uložili celníci na severočeských dálnicích a rychlostních silnicích 4383 blokových pokut, přičemž vybrali 3,364 milionu korun. Vybraná částka vzrostla proti loňsku o více než polovinu, přesto ale zůstává průměrná výše jedné pokuty spíše symbolických 767 korun.

Dopravcům se podvádění s počtem náprav vyplácí. Jízda bez palubní jednotky nebo nabitého mýtného kreditu bývá velmi rychle odhalena, protože údaje z bran snímají vozy celníků a pro případného neplatiče si rychle dojedou, rozpoznat skutečný počet náprav brány neumějí a vše musí kontrolovat až celníci. Ti si vezmou údaje z mýtných bran a buď kontrolují vozy přímo v provozu, nebo s údaji z evidence. Odhalování takových přestupků je ale velmi obtížné, přiznal Nejedlý.

Pokud by se například čtyřnápravové vozidlo vydávalo za třínápravové, ušetřil by na každém dálničním kilometru minimálně 1,30 koruny. Za takových podmínek se mu tisícikorunová pokuta vrátí za dvě cesty z Prahy do Brna a zpět.

Je to paradoxní situace. Zatímco řidiči osobních vozidel při svých soukromých jízdách platí tisícikorunové pokuty i za zdánlivé banality, spediční firmy dostávají i za možné podvody pokuty jen symbolické. "Rozsah pokut máme bohužel daný, takže ho musím odstupňovat podle závažnosti a pracovat s ním," uzavřel Nejedlý.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK