Kompletní podklady umožní správně a rychle vypočítat důchod

20.08.2010 | , ČSSZ
Tiskové zprávy


Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) přiznává, vypočítává a vyplácí důchody starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí.

Pro hladký průběh samotného důchodového řízení je velmi důležité, aby veškeré potřebné podklady byly správné a kompletní. ČSSZ radí klientům, jak mít své důchodové podklady průběžně pod kontrolou a jak řešit zjištěné nesrovnalosti.

Pro kontrolu získaných dob pojištění a případné dohledání chybějící doby pro pozitivní ovlivnění výše důchodu slouží klientům informativní osobní list důchodového pojištění (IOLDP). Ten obsahuje přehled dob důchodového pojištění, případně náhradních dob a od roku 1986 přehled vyměřovacích základů. Tedy údajů, ze kterých ČSSZ vychází při rozhodování o nároku na důchod a o jeho výši. Z údajů uvedených v IOLDP si lidé mohou odvodit, zda již získali dostatečnou dobu pojištění pro vznik nároku na důchod, či zda si ještě po nějakou dobu účast na důchodovém pojištění musí zajistit. O zaslání IOLDP mohou lidé požádat ČSSZ 1x ročně. Ta jej zdarma pošle do 90 dnů od doručení žádosti, která musí obsahovat rodné číslo žadatele, jméno a příjmení (rodné příjmení) a adresu, na kterou bude informativní list zaslán. Žádost lze poslat buď písemně na adresu ČSSZ, odbor správy údajové základny, Křížová 25, 225 08 Praha 5, nebo elektronicky, s elektronickým podpisem (tj. zaručeným kvalifikovaným certifikátem), popř. i prostřednictvím datové schránky. Ideální je, pokud si o vystavení IOLDP požádá každý, kdo se v brzké době chystá podat žádost o důchod, a to nejlépe několik měsíců před podáním žádosti. Jen za 1. pololetí roku 2010 zaslala ČSSZ klientům celkem 80 172 IOLDP.


Jak postupovat, když chybí některé z údajů, nebo mám pochybnosti


Pokud lidé zjistí, že jim chybí doba pojištění, kterou získali, avšak v ČSSZ o ní není záznam, měli by se obrátit nejprve na svého tehdejšího zaměstnavatele a požádat jej o vyhotovení evidenčního listu důchodového pojištění. Není-li to možné, například proto, že zaměstnavatel s nimi odmítá v této záležitosti spolupracovat nebo proto, že již neexistuje, mohou se obrátit na okresní správu sociálního zabezpečení (v Praze Pražskou správu a v Brně Městskou správu – OSSZ/PSSZ/MSSZ) příslušnou podle místa útvaru zaměstnavatele, ve kterém je (byla) vedena evidence mezd. U zaměstnavatele se pak sama správa sociálního zabezpečení postará o splnění jeho povinnosti.

Správa sociálního zabezpečení pomůže při zjištění adresy archivu u zaniklých zaměstnavatelů a poradí, jakým dalším možným způsobem lze chybějící dobu zaměstnání prokázat.

 

ČSSZ radí, aby si lidé průběžně pečlivě uchovávali doklady o svých zaměstnáních. Vyplatí se jim to zejména v případech, kdy některé údaje v evidenci ČSSZ chybí proto, že zaměstnavatel svoji zákonem stanovenou oznamovací povinnost nesplnil. Je to důležité zejména v současné době, kdy se mnoho firem dostává do ekonomických problémů a končí svoji činnost. Přitom získání zákonem požadované potřebné doby pojištění je jedním z předpokladů pro nárok na všechny dávky důchodového pojištění. K prokázání dob chybějících v IOLDP přijímá ČSSZ pouze originální doklady (v papírové podobě), jejich úředně ověřené kopie. Pro důchodové účely může úřední ověření kopie dokladu zajistit i OSSZ/PSSZ/MSSZ.

Dále například chybějící údaj o době studia na střední či vysoké škole lze prokázat maturitním vysvědčením, vysokoškolským diplomem, potvrzením o vykonání státní závěrečné zkoušky či výkazem o studiu (tzv. indexem). Chybějící údaj o době nezaměstnanosti je třeba doložit Potvrzením o době evidence na úřadu práce, které vystaví příslušný úřad práce.

Pokud například klient - osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) má pochybnosti, že uvedené vyměřovací základy v IOLDP neodpovídají skutečnosti, měl by se obrátit na správu sociálního zabezpečení, kde byl jako OSVČ evidován. Příslušná správa sociálního zabezpečení předává dobu pojištění OSVČ do centrální evidence ČSSZ zpravidla do 30. 9. kalendářního roku, v němž je odevzdán Přehled o výši příjmů a výdajů za příslušný kalendářní rok.

ČSSZ vede ve své evidenci veškeré doby pojištění, včetně dobrovolného pojištění a doby pojištění OSVČ a vyměřovací základy (příjmy z výdělečné činnosti). Eviduje též náhradní doby pojištění, např. dobu studia, dobu výkonu vojenské a civilní služby, dobu vedení v evidenci úřadu práce jako uchazeče o zaměstnání, dobu pobírání invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně (dříve plného invalidního důchodu) a další, které byly k archivaci do ČSSZ předány. Zaměstnavatelé sdělují ČSSZ údaje o době pojištění, vyměřovacích základech a vyloučených dobách svých zaměstnanců pomocí evidenčních listů důchodového pojištění (ELDP), které za ně vedou.

Služby veřejnosti v důchodových záležitostech poskytuje Call centrum důchodového pojištění na čísle +420 257 062 860, informační místa správ sociálního zabezpečení, Informační kancelář při ústředí ČSSZ v Praze, a to každý pracovní den. Další podrobné informace o důchodovém pojištění najdete na webu ČSSZ: http://www.cssz.cz/cz/duchodove-pojisteni/.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy