Po 22 letech má Plzeň novou trolejbusovou trať o délce 4,5 km

26.08.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 26. srpna (ČTK) - Po 22 letech má Plzeň novou trolejbusovou trať. Linku o délce 4,5 kilometru z centra do průmyslové a obchodní zóny Borská pole začnou využívat cestující už tuto sobotu od rána. Náklady činily 162 milionů korun, z toho 120 milionů pokryla dotace z evropského programu ROP, řekla Kateřina Fránová z Plzeňských městských dopravních podniků. MHD v Plzni zažije od soboty 28. srpna největší změny za posledních 20 let.

Stavba začala loni v červenci. Jde o prodloužení trolejbusové linky číslo 15 od nádraží Plzeň - Jižní předměstí. Současná linka 15 vede z Lobez, přes Americkou třídu do Tylovy ulice. Dosud jezdí k centrálnímu autobusovému nádraží, ale od soboty bude odbočovat v Koperníkově ulici k Borským polím. "Z Folmavské ulice se pak spoje dělí tak, že zhruba polovina jich pojede na Novou Hospodu a druhá do Teslovy ulice, kde je dnes konečná autobusu," řekl projektový manažer dopravních podniků Jiří Kohout. Spoj pojede ve špičkách každých deset minut, mimo ně po 15 minutách. "Bez přestupu bude možné dojet na Borská pole z hlavních uzlů, od Práce, mrakodrapu i hlavního nádraží, což zkrátí jízdu až o sedm minut," uvedla Fránová.

Ve špičkách bude doprava na Borská pole posílena dalšími dvěma novými trolejbusovými linkami 17 z Doubravky a 18 z centrálního autobusového nádraží. Po současných trasách bude nově jezdit i linka 10. Doplní linku 13 do Doubravky a Černic, která už nebude jezdit tak často jako dosud.

"Na novém úseku tratě bylo položeno 27 kilometrů napájecích kabelů, 20,5 kilometru trolejového drátu a postaveno 364 trakčních stožárů," řekl šéf střediska dopravní cesty dopravních podniků Josef Vracovský. Vznikla nová bezobslužná měnírna na Karlově. Dálkové ovládání výhybek umožňuje jejich automatické přestavění po vyslání kódu z trolejbusu. To zajišťuje větší komfort pro řidiče i bezpečnost a plynulost provozu.

"V Plzni je nyní 29 kilometrů obousměrných trolejbusových tratí, po nichž jezdí šest linek," řekl Kohout. Od soboty 28. srpna se jejich počet zvýší na devět. Dalších 13 kilometrů trolejbusových tratí je jednostopých, tedy manipulačních, na konečných a ve vozovnách.

Po Plzni jezdí 97 trolejbusů, všechny nové typy z plzeňské Škody Electric. Polovina je nízkopodlažních, 21 vozů je dlouhých. Bude jich dostatek i na novou linku, uvedl Kohout.

Trolejbusy jsou nejmladším prostředkem veřejné dopravy v Plzni, mají za sebou 69 let provozu. Poslední budovanou linkou byla "šestnáctka". Začala vozit cestující v lednu 1988, nahradila autobus na trase Bory - Doubravka.

Město jako stoprocentní majitel dopravních podniků zavádí od soboty největší změnu MHD za posledních 20 let. Cílem je ujet trolejbusy, autobusy a tramvajemi stejně kilometrů jako posledních pět let, zhruba 15,1 milionu, ale přepravit už od příštího roku více lidí.

Na opačnou jižní stranu Borských polí, k univerzitnímu kampusu, má brzy vést tramvajová trať za 500 milionů jako prodloužení linky číslo 4 z konečné Bory. Má územní rozhodnutí a hlavně dohodnutou unijní dotaci.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK