Na internetových aukcích nakupuje téměř pětina Čechů

02.09.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 2. září (ČTK) - Na internetových aukcích v tuzemsku i v zahraničí nakupuje téměř pětina Čechů, ročně utratí okolo pěti miliard korun. Počet nákupů roste zhruba o třetinu ročně. Vyplývá to z informací firem pro ČTK. Češi v aukcích na internetu nakupují hlavně na tuzemském portálu Aukro a na mezinárodním eBay, který v sobotu slaví 15 let existence.

Největší tuzemský aukční dům Aukro, který má kolem 1,8 milionu registrovaných uživatelů, za posledních dvanáct měsíců zprostředkoval prodej 11,9 milionu předmětů. To je meziročně o 30 procent obchodů více.

Další desítky tisíc Čechů nakupují na mezinárodním aukčním portálu eBay, který přesné údaje nezveřejňuje. eBay letos přišel do Česka s internetovým tržištěm, kde si zákazníci mohou koupit zboží od zahraničních i tuzemských prodejců za pevnou cenu, internetové aukce s přihazováním ale provozuje jen v zahraničí, nejblíže v sousedním Německu nebo Rakousku. Další tuzemské internetové aukce jako iKup nebo Odklepnuto se dosud příliš neprosadily.

Podle šéfredaktora odborného serveru Lupa Patricka Zandla internetovým aukcím nahrává ekonomická krize a snaha lidí nakoupit za co nejnižší cenu. "Překážkou je určitá přetrvávající nedůvěra k použitému zboží, reklamacím a nevymahatelnost práva v ČR," dodal.

Aukro podle provozního ředitele Davida Vychytila v poslední době sleduje přesun nakupujících z klasických aukcí k nákupům za pevnou cenu. Důvodem je příchod velkého množství profesionálních obchodníků i neochota kupujících čekat do konce aukce. Aukro tak začíná více konkurovat klasickým internetovým obchodníkům, jako je Mall, Kasa nebo Alza.cz.

Nejvíce se v internetových aukcích stabilně prodává oblečení a doplňky, díly a příslušenství k automobilům, sběratelské předměty, starožitnosti a umění, počítače, elektronika a dětské zboží. Na tuzemských aukcích ale lze pořídit i automobily, lodě, domy nebo kuriozity typu sbírky vylisovaných čtyřlístků.

Nejoblíbenější platební metodou u aukcí i internetových obchodníků v Česku je dobírka. Tu se obchodníci snaží nahradit zaváděním různých platebních systémů, jako je Platon u Aukra nebo PaySec.

Podle průzkumu společnosti Kasa holdují Češi internetovému nakupování nejvíce mezi obyvateli zemí visegrádské čtyřky. Na internetu někdy nakoupilo 81 procent Čechů, 76 procent Slováků, 69 procent Poláků a dvě třetiny Maďarů. Zatímco Poláci si myslí, že nakupování na internetu je riskantní a složité, Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než v klasických obchodech a zabere méně času. "Ceny internetových obchodů v ČR plošně klesat nebudou, protože již dnes se v oboru pracuje s maržemi v řádu jednotek procent. Z hlediska rozšiřování sortimentu tam však existuje značný prostor," uvedla marketingová ředitelka Kasy Jitka Součková.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK