Slovensko upustilo od stavby části D1 v rámci projektu PPP

02.09.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Bratislava 2. září (ČTK) - Zhruba 75 kilometrů dálnice D1 na severu Slovenska nebude stavět již vybrané soukromé konsorcium v rámci projektu spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). Ministerstvo dopravy se rozhodlo od záměru upustit, řekl dnes novinářům ministr dopravy Ján Figeľ. Pět úseků silnice by se mělo stavět za státní peníze v kombinaci s eurofondy a v některých případech se budou zvažovat i nové projekty PPP, dodal ministr.

Stavbu desítek chybějících kilometrů D1 v Prešovském a Žilinském kraji svěřilo předešlé vedení ministerstva sdružení kolem francouzské společnosti Bouygues. Termín finančního uzavření dohody se však několikrát odkládal a naposledy byl stanoven na 30. srpna.

"Ani do tohoto stanoveného termínu nebyla ze strany koncesionáře dodána finální finanční uzávěrka. Rozhodl jsem se, že dál už tento proces nebudu prodlužovat," řekl Figeľ a dodal, že koncesní smlouva posledního srpna zanikla. Stát podle ministra uhradí konsorciu vynaložené náklady a má i zájem o převzetí projektové dokumentace. Sdružení firem si podle něj neplánuje nárokovat za odstoupení od smlouvy sankce.

Celkově měl stát za postavení a provozování částí D1 zaplatit koncesionáři během 30 let více než devět miliard eur (223 miliard Kč). Figeľ chtěl se sdružením dohodnout výhodnější finanční podmínky.

Předešlá vláda Roberta Fica chtěla urychlit výstavbu D1 dvojicí projektů PPP, nová vláda Ivety Radičové je však zastavila a nechala analyzovat. Strany nynější vládní koalice minulému kabinetu vytýkaly předražené stavby dálnic a pro stát nepříznivé podmínky uzavřených projektů PPP.

Kontrakt se sdružením firem, mezi nimiž jsou i slovenské stavební společnosti Doprastav a Váhostav, ministerstvo uzavřelo ještě na jaře 2009. V pořadí druhý z trojice naplánovaných projektů PPP se nemohl naplno rozběhnout kvůli výhradám Bruselu, které se týkaly vlivu stavby na životní prostředí. Stavební práce oddálilo i omezení přístupu k bankovním úvěrům po vypuknutí globální finanční krize.

Na Slovensku se zatím podařilo plně rozjet jen jeden projekt PPP. S výstavbou zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice R1 z Nitry do Banské Bystrice začalo konsorcium Granvia. Soukromý kapitál měl být využit i ve výstavbě technicky náročných úseků D1 s tunely v okolí Žiliny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK