Elektronické podání daňových přiznání už je na cestě

21.02.2003 | , Finance.cz
DANĚ


Už Vás nebaví stále chodit na úřady s  formuláři daňových přiznání? Pořiďte si certifikát pro elektronický podpis a už nikam nemusíte. Prokázání totožnosti pomocí elektronického podpisu může být dokonce i bezpečnější.

Tento způsob se sice může zdát moc složitým, ale opak je pravdou. Poslání takto zabezpečeného e-mailu nebo daňového přiznání  je pak  otázkou jednoho kliknutí.

K čemu slouží certifikáty
Hlavním úkolem certifikátu je nerozdělitelně spojit fyzickou totožnost daného subjektu s totožností elektronickou, prezentovanou šifrovacími klíči. Pro představu obsahuje certifikát podobné údaje, jako občanský průkaz. V certifikátu je zpravidla uvedeno jméno a příjmení, bližší identifikační údaje, jako jsou např. firma a adresa, aby bylo možné subjekt identifikovat jednoznačně, a dále jednoznačné číslo certifikátu, opět podobně jako u OP. Další neméně důležitou položkou certifikátu je doba platnosti a jednoznačná identifikace vydavatele certifikátu. Ta je na rozdíl od desetileté platnosti OP zpravidla kratší.

Kdo certifikáty vydává
Institucí vydávající certifikáty je certifikační autorita. Ta provádí několik základních úkonů. Je to především přijímání žádostí o certifikát a následné vydání certifikátu. Aby bylo možné certifikátu důvěřovat, musí při jeho vydávání certifikační autorita především důvěryhodným způsobem provést ověření totožnosti žadatele. Současným a zatím jediným poskytovatelem certifikačních služeb v ČR je I.CA, coby dceřinný podnik PVT, a.s.

Co říká o elektronickém podání daňových přiznání zákon
Dle zákona 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků a zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, se zpřesňují podmínky pro "závazná" elektronická podání učiněná daňovým subjektem ke správci daně a zpět.
Tyto podmínky definují, že "závazné" elektronické podání musí být podepsáno zaručeným elektronickým podpisem s jednoznačnou identifikací odesílatele a ve struktuře a tvaru stanoveném správcem daně. Toto lze uskutečnit pouze pomocí kvalifikovaného certifikátu vydaného akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb.
V současné době však není vyřešena podmínka jednoznačné identifikace obsažené v kvalifikovaném certifikátu. Ministerstvo financí zvažuje "čísla sociálního pojištění", které používá MPSV jako jednoznačné a unikátní identifikace obsažené v kvalifikovaném certifikátu.

Proč to nešlo vloni?
1. Nebyl stanoven jednoznačný identifikátor daňového subjektu ani správce daně
2. Nebyl vydán žádný kvalifikovaný certifikát pro veřejnost ani pro zaměstnance státní správy, který obsahuje jednoznačný identifikátor
3. Nebyly splněny ani podmínky pro zašifrování zasílaných podání s ohledem na mlčenlivost

Půjde to letos?
Půjde, v současné době je systém pro elektronické podávání jednotlivých daní testován a odstraňují se případné mouchy. Tyto testy v současné době provádí Ministerstvo informatiky ve spolupráci s Komorou daňových poradců.

Elektronické podatelny
Stát má od března zprovoznit elektronické podatelny, prostřednictvím kterých půjde podávat některá daňová přiznání on-line (viz tabulka níže). Na stránkách Ministerstva financí (http://adis.mfcr.cz/adis/jepo/index.html) byl proto vytvořen administrační systém s názvem "Elektronické zpracování písemností pro správu daní". Tento systém bude jako jediný v ČR sloužit pro elektronické podávání daňových přiznání on-line. K dispozici je i offline verze, která Vám umožní vyplňovat písemnosti bez připojení k internetu.

Tabulka: Formuláře daňových přiznání pro elektronické podání

Formuláře

Stav

Daňové přiznání k dani silniční

Tyto formuláře jsou již vytvořeny

 

Daňové přiznání k dani z nemovitostí

Oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám

Přiznání k dani z přidané hodnoty

Přiznání k dani z příjmů fyzických osob a právnických osob

Zavedení těchto přiznání předpokládá ministerstvo informatiky a ministerstvo financí na začátku roku 2004


Postup při podávání daňových přiznání on-line

  • Podání daňových přiznání elektronickou cestou je zatím podmíněno zasláním vyplněného formuláře na FÚ poštou, a to do 3 dnů. Tento formulář si vytisknete přímo z elektronického systému po vyplnění a odeslání po internetu.
  • Na první pohled tato podmínka vypadá stejně, jako u daňového přiznání zasílaného faxem. Výhodou elektronické komunikace je však to, že formulář posílaný poštou je pouze jednostránkový. Zbytek dat z ostatních stránek formuláře je již poslán elektronicky.
  • Jakmile bude dořešena podmínka jednoznačné identifikace obsažené v kvalifikovaném certifikátu, a to identifikátor vydávaný a používaný MPSV (tzv. "číslo sociální pojištění"), odpadne nutnost ověření elektronického podání posláním formuláře poštou.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ