Cargo možná začne jezdit na bionaftu, testuje ji místo nafty

03.11.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha/Ústí nad Labem 3. listopadu (ČTK) - Dieselové lokomotivy ČD Cargo budou možná brzy jezdit na bionaftu. Dominantní nákladní dopravce už palivo testuje na deseti lokomotivách z depa Ústí nad Labem a do konce roku se rozhodne o jeho plošném využití. ČTK to dnes potvrdil mluvčí společnosti Roman Jandík. Pokud se Cargo pro biopalivo rozhodne, mělo by mu snížit náklady na pohonné hmoty až o třetinu. Bionafta je totiž osvobozená od spotřební daně.

Ústecké depo testuje kapalná biopaliva z kategorie metylesterů mastných kyselin (FAME) už od začátku letošního roku. Zatím je tankuje jen do starších lokomotiv řad 730 a 742, které pocházejí ze 70. a 80. let a jsou vybavené motory z produkce někdejšího ČKD. "V průběhu provozu nebyla na testovaných strojích zaznamenaná žádná porucha, která by byla zaviněná novým druhem paliva. Žádné připomínky nejsou ani z pohledu provozního," řekl ČTK Jandík.

O plošném využívání bionafty se prý představenstvo společnosti rozhodne do konce roku. "V případě, že se prokáže ekonomický přínos, pokračovali bychom v tom v mnohem větším rozsahu. Rozhodnutí padne určitě do konce roku, možná už během listopadu," prohlásil Jandík.

Předností bionafty jsou sice i nižší emise, mnohem zásadnější přínos pro dopravce ovšem spočívá v daňových předpisech. Bionaftu osvobozují od spotřební daně, a tak se podle informací ČTK většinu letošního roku prodával litr FAME za méně než 20 korun. "Je možné, že cena (pro kalkulaci) je někde kolem této částky. Úspora bude v řádu stokorun na 100 kilometrů," řekl Jandík. Nafta je mnohem dražší, například mateřské ČD mají nasmlouvanou cenu 28 korun za litr.

Pro masové využití biopaliv bude muset ČD Cargo vyřešit hlavně logistické problémy s jejich dodávkou a skladováním, ale v nedostatku vhodných lokomotiv problém zřejmě nebude. Testované lokomotivy řady 742 jsou vůbec nejrozšířenějším typem lokomotiv v Česku a Cargo jich má ve svém stavu přes 200. Konstrukčně podobné motory s vrtáním pístů o průměru 230 milimetrů navíc používají i další typy lokomotiv.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK