Makro: Spotřebitelská důvěra se v Japonsku nadále zhoršuje

10.11.2010 | , X-Trade Brokers
INVESTICE


Důvěra japonských domácností v říjnu zaznamenala už čtvrtý pokles v řadě, odrážela nejistotu v ekonomice, zhoršení životní úrovně a nižší výdaje....

...Průzkum úřadu vlády potvrdil, že se ukazatel spotřebitelské důvěry v říjnu snížil o 0,3 na 40,9 bodů. V září ztratil 1,2 bodů a zaznamenal největší propad od prosince 2009. Většinový konsenzus předpokládal 40,6 bodů. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu.

Měsíční ukazatel odráží vzorek zhruba sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů dotazovaných domácností. Oživení japonské ekonomiky je v druhém pololetí slabé v důsledku zpomalení poptávky v zámoří, úsporným opatřením a silnému jenu. Zářijová makrodata byla smíšená. Míra nezaměstnanosti klesla o 0,1% na sedmiměsíční minimum 5,0%, zaměstnanost byla naopak nejvyšší od června 2009. Výdaje japonských domácností stagnovaly. Průmyslová výroba od května zpomaluje a tempo růstu vývozu oslabuje sedm měsíců.

Deflace je největší hrozba pro japonskou ekonomiku. BOJ v říjnu jednomyslně rozhodla snížit základní úrokovou sazbu na 0 – 0,10% a spustila jednoroční program nákupu vládních dluhopisů v objemu 5 bilionu jenů. Spotřebitelské ceny vyjma potravin meziročně klesly 1,1% a setrvaly v záporných hodnotách od podzimu 2008.

Spotřebitelskou důvěru v říjnu podpořil pouze jeden ze čtyř ukazatelů. Nejvíce oslabil klíčový indikátor ochoty utrácet o 0,9 na 42,6 bodů, ukazatel živobytí smazal 0,3 na 41,9 bodů. Indikátor růstu mezd stagnoval na 41,1 bodů, indikátor zaměstnanosti vzrostl o 0,1 na 37,9 bodů. Největší procento dotazovaných domácností 33,6%, předpokládá v následujícím roce spotřebitelské ceny beze změn, zhruba 23,6% odhaduje růst do 2%, což je oproti září nárůst o 1,4%.

Autor článku

 

Články ze sekce: INVESTICE