Polské dráhy zahájily privatizaci nákladního přepravce PKP Cargo

21.03.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Varšava 21. března (zpravodajka ČTK) - Polské státní dráhy (PKP) ode dneška hledají nového majitele nákladního přepravce PKP Cargo, který je druhou největší společností tohoto druhu v Evropské unii. PKP prodává 50 procent plus jednu akcii PKP Cargo. "Po mnoha letech příprav zahajujeme největší privatizační projekt v železniční branži v Evropě," uvedla v prohlášení zveřejněném na internetových stránkách Polských státních drah jejich šéfka Maria Wasiaková.

Zájemci o PKP Cargo mohou předběžné nabídky podávat do 12. května, pak PKP vybere ty, kteří budou moci provést analýzu hospodářské, finanční a právní situace firmy. Polské státní dráhy i ministerstvo infrastruktury počítají s tím, že privatizace PKP Cargo skončí ještě letos.

Hodnota PKP Cargo se podle polského tisku odhaduje na 2,1 miliardy zlotých (12,7 miliardy korun) až přes tři miliardy zlotých. "Hodnotu lze těžko odhadnout, na jednu stranu je PKP Cargo druhým největším evropským nákladním železničním přepravcem, který má značný podíl na trhu, na druhou stranu potřebuje investice," řekl v deníku Rzeczpospolita odborník na dopravu Adrian Furgalski.

V roce 2009 PKP Cargo hospodařilo s čistou ztrátou 498 milionů zlotých, loni dosáhlo zisku ve výši 60 milionů zlotých. Od roku 2008 společnost prochází restrukturalizací, její vedení kromě dalších opatření propustilo 39 procent zaměstnanců. PKP Cargo samostatně působí na českém a německém trhu, potřebný bezpečnostní certifikát společnost nedávno získala i na Slovensku.

Deník Mladá Fronta Dnes začátkem letošního roku napsal, že české ministerstvo dopravy by mělo zájem o případné sloučení ČD Cargo a PKP Cargo. Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) není současná velikost nákladního přepravce ČD Cargo na evropském železničním trhu dostatečná, aby mohl konkurovat největším evropským dopravcům. Už v minulosti stát přemýšlel o spojení se slovenským Cargem, Slováci však nakonec ztratili zájem.

PKP Cargo není jedinou firmou ze skupiny Polských státních drah, která bude na prodej. PKP ještě letos plánuje prodat svoji dceřinou společnost Polskie Koleje Linowe, jež provozuje některé lanovky a vleky v Tatrách. Je mezi nimi například kabinová lanovka na horu Kasprowy Wierch, z níž vedou nejoblíbenější trasy lyžařů v Polsku. Do její modernizace PLK v minulých letech investovala desítky milionů zlotých.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK