Hašek: Kraje trvají na příspěvku státu na železniční dopravu

05.05.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 5. května (ČTK) - Kraje budou trvat na tom, aby dostaly od státu smluvně dojednanou částku 2,6 miliardy korun ročně coby příspěvek na regionální železniční dopravu. ČTK to dnes řekl předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). O věci bude v pátek v Poslanecké sněmovně jednat s premiérem Petrem Nečasem (ODS) a ministrem financí Miroslavem kalouskem (TOP 09). Právě ten tvrdí, že smlouva o příspěvcích státu na regionální železniční spoje patrně není právně závazná.

"Pokud by se zrušily příspěvky státu krajům na železniční dopravu, mělo by to nedozírné následky," varoval Hašek. Podle nejhorších scénářů by se dopravní obslužnost mohla snížit až o 40 procent, což by pocítila většina obyvatel republiky.

Dohodu mezi státem a kraji o pravidelných příspěvcích na regionální železniční dopravu uzavřela úřednická vláda Jana Fischera. Z ní vyplývá, že ročně kraje dostanou 2,6 miliardy korun na regionální železniční tratě s tím, že dohoda platí až do roku 2019. Podle Kalouska patrně toto memorandum není právně závazné. K věci si nechá vypracovat odborný posudek.

Naproti tomu Hašek uvedl, že kraje budou na plnění dohod trvat i za tu cenu, že by měly podat žalobu na stát a vymáhat si dojednané příspěvky na regionální železnice soudně.

První místopředseda ČSSD a jihomoravský hejtman se domnívá, že odmítnutím dotací se ministr financí snaží zalátat díry v rozpočtu, a to zcela nevhodným způsobem poté, co ministerstvo u Ústavního soudu neobhájilo úsporné změny ve stavebním spoření.

"Ministerstvo financí se stále zabývá jen výdajovou stránkou rozpočtu a nikoli příjmovou. Právě změna tohoto přístupu by jí přitom mohla pomoci dostat do něj více prostředků," uvedl Hašek.

Místo účetních škrtů by se podle něj ministerstvo financí mělo více zabývat lepším výběrem daní, kde podle něj mohou jít nedoplatky do desítek miliard korun. Hašek se domnívá, že by se mělo v této souvislosti diskutovat o vyšším zdanění fyzických osob s příjmem nad 100.000 korun, nebo také firem z oblastí energetiky, bankovnictví a telekomunikací s vysokými zisky.

První místopředseda ČSSD upozornil, že zrušení či seškrtání dotací na regionální železniční tratě může mít kromě snížení dopravní obslužnosti i další negativní dopad - finanční oslabení Českých drah. To by prý pak mohlo vyvolat diskuze o jejich možné privatizaci. "Nic takového si rozhodně nepřejeme," dodal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK